Bild som väcker känslor
Kampanjbilderna för kyrkans insamling Gemensamt ansvar har väckt såväl anstöt som uppskattning. Insamlingsmedlen ska i år bland annat gå till förbättrad terminalvård.
– Vi har fått massvis med reaktioner, medger kampanjchef Salla Peltonen.
– Bilderna delar verkligen åsikterna för och emot, en del anser att de visar döden som den är, andra att de är ruskiga och ångestfyllda.
– Vi bestämde oss för att inte gömma undan döden bakom symboler som fjärilar eller rynkiga händer. Alla som dör är inte gamla, påminner Peltonen.
– Kampanjen har åtminstone lyckats med en sak: Vi har lyft fram frågan om terminalvårdens tillstånd i Finland.
Bilderna är alla arrangerade och kraftigt behandlade. Fotograf Samuli Karala har haft Michelangelos Pietà med Jungfru Maria som sörjer sin döde son som förebild för bilden med mamman som håller sin döende son i famnen.
– Den är ganska chockerande och vänder sig på något sätt mot sig själv. Det blir för mycket offer, den ger inte den kraft, energi och empati som säkert eftersträvats, säger Hannu Vanhanen, professor i visuell kommunikation vid Lapplands universitet.
Vanhanen anser att bilden är klumpigt arrangerad och överdramatiserad.
– Man vill vädja till känslorna, men iscensättningen har inte riktigt lyckats. Det är lite på samma sätt som det brukar gå med hungerbilder.
– I sak är det inget etiskt problem att använda Pietà och andra klassiker som förebilder. Det är helt acceptabelt och det görs hela tiden.
Enligt Peltonen kommer bilden med den döende sonen i moderns armar inte att synas i utomhusreklamen på gator, i bussar och spårvagnar.
I kampanjen ingår också äkta berättelser om människor som bereder sig på den sista tiden i livet. Femtontusen personer blir obotligt sjuka i Finland varje år och behöver terminalvård.