VR-planer rubbar mångas vardag
Ingåborna är bestörta över planerna på att slopa tågförbindelsen till Helsingfors. Beslutsfattarna beskylls för hemlighetsmakeri och felaktiga argument. Invånarna i Karis drabbas också hårt om Y-tåget slutar köra till Karis och Ingå.
VR föreslår att Y-tåget från både Ingå och Karis dras in. En lista med mer än 2 500 namn har samlats in som protest mot VR:s planer. Namlistan överlämnades i går till trafikminister Merja Kyllönens specialmedarbetare.
På Y-tåget till Karis var det på kvällen trängsel som vanligt.
– Beslutet har beretts i hemlighet. Vi tror det träder i kraft i augusti, men vi vet ingenting. Det är principiellt fel att försämra närtrafiken och grundservicen för tusentals människor, säger Katariina Kallio, Ingåbo och en av dem som har skrivit på protestlistan.
En delegation på åtta personer som bor i närheten av Ingå station, besökte i går Kommunikationsministeriet. Endast två av dem hade fått audiens hos trafikminister Merja Kyllönens specialmedarbetare Sarianne Hartonen på grund av ansträngd tidtabell. Medier fick inte följa med.
Därför trängs vi i ministeriets tambur framför avspärrningen medan delegationen Kiia Kallio och Hilkka Peltola väntar på att få överlämna protestlistan.
Namnen på protestlistan kommer från hela Västnyland. Listan fortsätter vara öppen för underskrifter tills beslut kommer från ministeriet.
Medan Kallio och Peltola är borta stiger spänningen. Blir det äntligen besked om ett beslut? Efter dryga tio minuter är Kallio och Peltola tillbaka.
– Vi fick inget besked om när de tänker fatta beslutet. Men listan överräcks till ministern. De sa att de fått mycket respons och hört folks åsikter. Jag fick ett intryck av att de förstår problematiken, säger Peltola.
Städerna protesterar också
Det är inte bara resenärer som protesterar. Hangö, Raseborgs stad, Kyrkslätt, Ingå, Sjundeå och Esbo har gemensamt tagit ställning i frågan och motsätter sig VR:s planer. Kommunerna framhåller att de som arbetar och studerar på annan ort är beroende av tågen.
De västnyländska riksdagsledamöterna Christina Gestrin (SFP), Thomas Blomqvist (SFP), Raija Vahasalo (Saml) och Matti Saarinen (SDP) har också skickat en skrivelse till Merja Kyllönen och VR.
– Kustbanan borde förbättras, inte försämras. Bussförbindelserna fungerar inte tillfredsställande. Om stationer dras in betyder det att bilismen ökar och det har negativa konsekvenser för miljöpolitiken. Den här utvecklingen strider i hög grad mot de klimatmål och principer om hållbar utveckling som finns inskrivna i regeringsprogrammet, säger Christina Gestrin.
Soile Gustafsson (SDP) som är kommunpolitiker i Ingå tycker att man ger medborgarna dubbla budskap.
Å ena sidan får kommunerna direktiv att utveckla detaljplanerna längs tågbanan men å andra sidan vill man lägga ner livsviktiga tågförbindelser.
– Jag tycker den här frågan borde diskuteras i riksdagen. Ur samhällets synvinkel är det viktigt att vanliga människors åsikter respekteras, säger hon.
Kommunikationsministeriet bestämmer inom kort om Y-tågets ändstation blir Sjundeå. Det betyder att Ingå bli utan tågförbindelse.
De som inte har körkort åker buss och tåg men kollektivtrafiken har systematiskt försämrats i Västnyland.
– För tio år sedan stannade Åbotåget i Ingå, säger Anette Lindholm.
Olönsam rutt
VR motiverar sitt förslag med att trafiken längs kustbanan blir smidigare, den nuvarande rutten är olönsam och en nedläggning har inte nämnvärda negativa effekter.
– Man kan inte säga att tågrutten är förlustbringande för VR eftersom trafiken upprätthålls med avtal om järnvägarnas köptrafik och finansieras av Kommunikationsministeriet, säger Katariina Kallio.
Hon påpekar att Ingå är en del av Helsingfors pendlingsregion. Omkring 50 procent av Ingåborna arbetar utanför kommunen. Statistikcentralen uppskattar i sin prognos fram till år 2040 att det sker en jämn ökning av folkmängden i området.
Delegationen som besökte ministeriet tycker att en billig lösning för att förbättra kapaciteten längs Kustbanan vore att börja använda nedlagda sidospår mellan Kyrkslätt och Karis, såsom i Käla, Solberg och Täkter där lokaltågen kan vänta medan Intercitytågen passerar.