2014 utmanar transportbranschen
Låga utsläpp och god bränsleekonomi är målet för privatbilister, men samma sak gäller även inom transportsektorn. Från och med i år gäller utsläppsnormen Euro VI för hela den tunga trafiken.
Från och med januari ska alla lastbilar klara utsläppsnormen Euro VI. Det betyder dels att många köpte ny bil under 2013 för att slippa nymodigheterna en tid, dels att många köpte sin Euro VI-bil så fort som möjligt för att få det undanstökat. Första lastbilen i den klassen i Finland var en Mercedes. Den kom för snart två år sedan, samtidigt som Volvo började tillverka sin första motor med samma reningsnivå.
Volymmässigt är det de två marknadsledarna Mercedes och Volvo som håller den tunga sektorn rullande i Finland.
– En positiv överraskning med Euro VI-utrustningen är att bränsleförbrukningen faktiskt sjunker, säger Rami Ainiala som är försäljningsdirektör hos importören Veho. Inför övergången har Mercedes-Benz hunnit längst med Euro VI. Mer än 20 000 av deras tunga lastbilar rullar redan i Europa.
Euro VI fokuserar på två typer av utsläpp: kväveoxider (NOX) och partiklar (PM). NOX har sänkts med 80 procent jämfört med Euro V till 0,40 g/kWh. PM har sänkts med 50 procent jämfört med Euro V till 0,01 g/kWh. För att sänka inte bara vikten utan också antalet partiklar behövs ett partikelfilter så att de minsta fångas upp.
I till exempel Nordamerika (US10) och Japan (JPN 09) har utsläppsgränserna redan i flera år varit i klass med årets Euro VI, så tillverkarna har haft tid att testa olika lösningar.
Förbättrad efterbehandling
För det tunga motorprogrammet har Volvo Lastvagnar behållit sin katalytiska utsläppskontroll som visat sig vara effektivt i efterbehandlingen av utsläpp. Den var lätt att anpassa till Euro VI-kraven. Dessutom har man förbättrat insprutningssystemet för AdBlue. De nya kraven förutsätter att värmen i avgassystemet hålls på en mer eller mindre konstant hög nivå. Volvo Lastvagnar satsar på ett icke-kylt EGR-system för återvinning av avgaserna och ett dieselpartikelfilter i sina Euro VI-kompatibla motorer.
I Mercedes-Benz nya motorfamilj har de Euro VI-certifierade motorerna tillverkarens avgasefterbehandlingssystem BlueTec. Här förvandlar Adblue-injektioner kväveoxiden i avgaserna till kväve och vatten. I kombination med ett elektroniskt styrt common-rail insprutningssystem ger det här mer effekt och mindre bränsleförbrukning.
Antisladd och kompetens
Det nya yrkeskompetensdirektivet har redan i fjol trätt i kraft för bussförare. Den 10 september i år ska också alla lastbilsförare kunna visa upp papper på genomgången kurs om de vill fortsätta i sitt yrke.
Från och med december blir antisladdsystem (ESP eller ESC) dessutom obligatoriskt i nya lastbilar med två eller tre axlar. Med tanke på hur mycket den funktionen förbättrat säkerheten i personbilar är det knappast någon som kan klaga på det.
Också i övrigt har säkerhetselektroniken gått snabbt framåt i den tunga sektorn. Också mindre skåpbilar kan ha parkeringsradar och sidovindsassistent. Lastbilar kan utrustas med intelligent farthållare som utnyttjar GPS och tredimensionella kartor för att optimera växlingar och motorvarv.
– Gamla och garvade förare kan tro att de själva klarar av en lika jämn och bränslesparande körning manuellt, men alla som testar märker att det inte är möjligt på längre sikt, säger Ainiala.
Genom att koppla upp lastbilarna till säljarens servicenät kan uppgifter om servicebehöv komma direkt till verkstaden, och det gör själva serviceprocessen snabbare, säger Tommy Lindholm som är eftermarknadschef på Volvo Finland.
Volvos Dynafleet Online-program finns i ett par tusen bilar i Finland. Det ger information om bränsleförbrukning, utsläpp, arbetstid och bilens lokalisering.
En lönsam bil ska stå stilla så lite som möjligt. Låg förbrukning och rätt körstil påverkar också ekonomin förvånansvärt mycket. Det här är en av orsakerna till att omkring 85 procent av köparna numera väljer automatlåda.