Finländare börjar resan med Google
Hur börjar din resa? Vid datorn eller mobilen med en sökning på Google? Det är så vi finländare oftast gör, visar statistiken. Nio av tio finländare googlar, nästan oberoende av vart vi reser – ödemark eller stadssemester.
Finsk ödemark är det ingen brist på när finländska turistföretag marknadsför sig på resmässan. Natur och ekologi är exportvara.
- Nya länder på mässan är Albanien, Argentina, Aruba, Bangladesh, Bahamas, Lesotho, Mauritius, Mexiko, Peru, Sri Lanka och Turkmenistan.
- Mässan öppnas i dag fredag klockan 12 för allmänheten och stänger klockan 19.
Röda ekologiska äpplen i en stor och stilig glasskål lockar mässbesökare till den åländska montern på resmässan årsmodell 2014. De är egentligen rekvisita, men det bryr sig besökarna inte om och snart är skålen halvtom. Harriet Sandvik som står vid montern har gjort sin debut på mässan med PUR – åländska mingelmåltider – och det med bravur. Den ekologiska frukost av ekologiska råvaror som hon dukade upp gick åt som smör i solsken.
En som hann smaka och gillade var Bitte Westerlund, aktiv inom bland annat Slowfood Västnyland.
Doften av nygräddade rispiroger lockar också folk till Männikkölän Pirttis monter. Det är en gård i Nurmes som bjuder på motion i naturen och en hel del lugn och skidvandringar från värdshus till värdshus.
– Vi har mest tyska turister, säger Ritva Ryttyläinen.
Texten "Luxury of Silence" får en och annan att stanna upp vid Hotell Korpikartanos monter. Hotellet ligger intill Lemmenjoki nationalpark, i trakterna till Europas största ödemark.
Går man på resmässan Matka årsmodell 2014 för att söka naturupplevelser och ekologiska alternativ behöver man inte gå hem tomhänt.
Till sjöss med isbjörnar
Den naturkära resenär som är stadd vid kassa kan rekommenderas att boka en expedition med rederiet Silversea. Intresset för naturen bör vara genuint för här bjuds bara genuina, exklusiva upplevelser.
Guiderna är experter på sitt område, oberoende om destinationen är Galápagos eller Grönland. Naturen och djurlivet är känsligt och resorna anpassade därefter. Silversea gör sommartid mera ordinära kryssningar i Norden och Europa.
Till sjöss i Stockholms skärgård
Vid Stockholms monter representerar rikssvenske Roger Ljungström Strömma bolag, ägt av familjen Rettig i Åbo.
Strömma bolag är ett av de två bolag som sköter båttrafiken i stockholmarnas älskade skärgård.
I sommar marknadsför Stockholms stad sin skärgård till turisterna ivrigare än tidigare. Men det ska inte öka trängseln, säger Roger Ljungström som representerar Strömma Turism och Sjöfart Ab.
– Vi gör bara dagsturer i skärgården, säger han.
Det är Waxholmsbolaget och de snabba Cinderellabåtarna som sköter turtrafiken.
Kroatien fortfarande favorit
År 2003 startade kroatiska Katarina Line sin verksamhet med en gammal sandskuta som byggdes om och blev turistbåt. Den var mycket enkel med få och pyttesmå hytter.
Turister fanns det inte för kriget hade tärt på landet. Hotellen var bedrövliga, men maten en italiensk dröm och naturen likaså.
I dag säljer Goran Biljakovic resor till moderna kryssningsbåtar med all tänkbar service och för researrangörerna är Kroatien ett av de trendigaste resmålen under sommarsäsongen.
Goran Biljakovic har lätt att le, elva år efter starten. Rederiet har 25 000 passagerare per år.
Den lilla västindiska ön Aruba är ett annat resmål som arrangörerna kallar trendigt.
Varför? Jo, Aruba anses väldigt tryggt, brottsligheten är minimal, stränderna är allmänna och fridfulla i brist på försäljare.
– Solstolarna tillhör däremot hotellen och vill man använda dem måste de bokas på förhand.
Boendet är rätt dyrt på ön och lågprisinkvartering som bed and breakfast håller sig kring 200 euro natten i februari–mars visar några sökningar på Tripadvisor.