Ambitiöst affärstänk bakom slutsålda jättekonserter
I dag är Cheek en av den finländska musikhistoriens största kommersiella framgångar. Cheekhysterin vet inga gränser. Biljetterna till hans andra Stadionkonsert i sommar tog slut på rekordtid.
På bara 35 minuter såldes rapartisten Cheeks andra stadionspelning slut i går. Redan den första konserten var historisk: Ingen annan inhemsk artist har tidigare ensam uppträtt på Olympiastadion.
- Jare Henrik Tiihonen (Cheek) föddes 1981.
- Har skrivit raptexter i femton år. Känd blev han år 2004 med albumet Avaimet mun kulmille där bland annat Avaimet mun kiesiin blev en hitlåt.
- Den stora framgången väntade på sig. 2008 och 2009 blev hans låtar Liekeissä och Jos mä oisin sä storsäljare.
- 2011 grundade han sitt eget skivbolag Liiga Music Oy vars första album blev Sokka irti 2012. Albumet sålde guld på under tre veckor.
- Han provocerar många med sin skrytande och självsäkra stil. Löpsedelsrubrikerna har varit många.
- Under en spelning väckte han rabalder med att kasta ut sedlar i publiken under framförandet av låten Tuhlaajapoika.
- I somras fick Paavo Arhinmäki förklara sig efter att ha kallat Cheeks musik förfärligt skit.
– Det är nog alldeles obegripligt att en enskild artist säljer så mycket. En Stadionspelning kostar mycket pengar. Att man har en så stor tillit till en person är unikt, säger kultur- och nöjesredaktören Otto Talvio.
Varför är Cheek så stor?
– Själv fattar jag ärligt sagt inte. Mycket handlar det om väldigt skicklig marknadsföring och affärstänk. Delvis hör det till finländska mentaliteten att man vill göra saker man upplever att är trendiga och som alla andra gör.
Att alla 80 000 som bokat biljetter är Cheekfans tror Talvio inte.
– Hur många som verkligen dyker upp i augusti får man se. Många försöker nog tjäna pengar på Cheekboomen och sälja biljetterna vidare.
Varför Cheek går hem har Talvio inget svar på.
Medverkan i tv-serien Vain Elämää, där kända artister gör covers på varandras låtar, gav Cheeks image och popularitet ett enormt lyft. Den polerade businesskillen med lyxbilar och märkeskläder visade upp en känsligare och mjukare sida.
– Han är en öppen, trevlig, flitig och positiv typ. Det går hem här. Låttexterna är mindre viktiga då det kommer till hitlåtar, simpel schlagerrap ger folk kicks.
Talvio tror att fenomenet berättar mer om förändringarna i skivindustrin, än om finländarnas musiksmak.
– Hitlåtarna och de album som blir storsäljare blir allt mer lika varandra. De artister som har ett bra marknadsföringsteam och får mycket synlighet säljer.
Överlag har Vain Elämää gett ett lyft för de flesta medverkande artisternas karriärer. Albumen har sålt bra och toppat albumlistorna.
Varför är det så populärt att se artister uppträda med varandras låtar?
– Det är ett fantastiskt format som kombinerar human interest och sentimentalitet. De som kollar på det upplever sympatikänslor. Skivorna finns till exempel på damklädsavdelningen i varuhusen. Man kan det här med att sälja.