Nygammal Saab ger hopp i Trollhättan
Saab har återuppstått efter sin konkurs. En blänkande svart Saab 9-3 rullade under måndagen av bandet i fabriken i Trollhättan. Men frågan är hur Saab ska klara sig med en bilmodell från 2002.
Det var fest i Trollhättan under måndagen. Två och ett halvt år efter konkursen 2011 rullade en första Saab åter ut från produktionsbandet i fabriken i Stallbacka, inför hundratals anställda, ett stort pressuppbåd och en stor mängd representanter för de nya ägarna.
Klockan visade på 13.39 när bilen, en Saab 9-3 Aero Sedan, gled ut på fabriksgolvet.
– Jag är glad och mycket stolt. Det är en otrolig dag, jublade Kai Johan Jiang, grundare och huvudägare till Nevs, som i dag är största ägare i Saab.
Optimismen var inte att ta miste på bland de församlade. Det talades om en ny uppgång för det klassiska bilmärket, om lojala kunder som bara väntat på att få köpa en ny Saab igen och det gavs löften om ny teknologi som ska föra Saab till nya höjder.
Men löftena handlar om framtiden. Den bil som presenterades på måndagen var en gammal modell av Saab. Den visades upp för första gången redan 2002, och den hade knappt rullat av bandet i går förrän olyckskorparna började kraxa.
Bilexperter varnar för att Saab kommer att få svårt att sälja sin "nya" 9-3. För även om den är uppfiffad och uppgraderad så förlorar den på en del punkter mot modernare konkurrenter.
Motorn till exempel, hör inte till de bränsle- och utsläppssnålaste. Bilen klarar heller inte alla EU:s säkerhetskrav, ett område där Saab tidigare varit världsledande. Det är främst EU:s krav på fotgängarskydd som Saab faller på. Därför får den bara säljas i högst tusen exemplar per år i Europa.
– Vi har en säker bil, men det finns en del tekniska bitar vi håller på att introducera och certifiera, säger Nevs vd Mattias Bergman.
Det viktigaste målet för Nevs är ändå att ta fram en elbil.
– De första elbilarna kommer att tillverkas under våren, säger Bergman.
De 200 första är redan är sålda. Köpare är Qingdao, en miljonstad i Kina, som också är en av delägarna i Saab. Det är i Kina Saabs viktigaste marknad ligger.
Tio bilar i veckan
Hur många bilar Nevs siktar på att sälja uppger man inte. Målet är visserligen full kapacitet, enligt Mattias Bergman, men till det är vägen lång. När Saab var på topp tillverkades 120 000 bilar om året. Nu startar man med två bilar per dag.
Bergman säger att målet är att successivt öka takten, men att det kan ske först när man har kedjan av underleverantörer helt klar. Tanken är också att låta kunderna styra.
– Vi gör så många bilar som kunderna vill ha.
I början går de flesta bilar till Kina, men en del ska också säljas i Sverige, via internet. Från och med den 10 december kan hugade köpare gå in på företagets hemsida och köpa sig en splitterny Saab med ett utgångspris på 279 000 kronor (31 000 euro).
600 anställda
För Trollhättan med knappt 50 000 invånare är det återuppväckta Saab en lottovinst. Visserligen har fabriken bara 600 anställda än så länge, men bolagsledningen säger att ytterligare 100 anställs efter årsskiftet.
Det är goda nyheter för stadsdirektören Paul Åkerlund, som tvingades se på när arbetslösheten fördubblades vid konkursen 2011. Fortfarande har Trollhättan Sveriges högsta arbetslöshet på 15 procent, men nu andas Åkerlund optimism. Han tror på de nya ägarna, främst av den orsaken att de har pengar och en klar plan.
– Jag är helt övertygad om att det här kommer att betyda mycket positivt för Trollhättan, säger Åkerlund, som själv var anställd på Saab i 34 år.
Också bland folk på stan som Hbl talar med råder en försiktig optimism. De flesta hoppas att det ska gå vägen den här gången.
– Jag hoppas att de stannar och låter det vara kvar här, att de inte lanserar någonting och sedan flyttar det utomlands, säger Didi Westerblad.
Han får medhåll av Anna Appelqvist.
– Jag tycker det är jättebra. Det är ju en stor stolthet för Trollhättan. Det vore kanon om det lyckades.
Den första bilen då, vart går den, vd Mattias Bergman?
– Den ska skickas till Kina för en certifiering. Sedan tar vi hem den och det är mycket troligt att den hamnar på vårt museum.