Kartelldom ger rött resultat
Helsingfors tingsrätt dömer sju asfaltbolag att betala sammanlagt 37 miljoner euro i skadestånd för överprissatta beläggningsarbeten. Bolagen hade under 1990-talet bildat en kartell för att pressa upp priserna.
Det är staten och 40 kommuner som krävt asfaltbolagen på skadestånd för att de tvingats betala överpris för asfaltarbeten. Högsta domstolen har tidigare på initiativ av konkurrensverket slagit fast att bolagen 1994–2002 upprätthållit en kartell, och dömt dem till böter. Bolagen hade delat upp marknaden sinsemellan och kunde därför sätta priserna utan konkurrens. På grund av kartellen tvingades kunderna enligt tingsrätten betala 15 eller i vissa fall 20 procents överpris för asfalteringsarbetena.
Tingsrätten har tillmötesgått kommunernas skadeståndskrav så när som på en kommun, Kemi, vars krav förkastades. Till de övriga kommunerna döms bolagen betala sammanlagt 37,4 miljoner euro. Den verkliga summan kan dock bli närmare dubbelt så hög på grund av bland annat dröjsmålsräntor. Dessutom ska bolagen betala kommunernas rättegångskostnader på 5,8 miljoner euro.
- 2002 Konkurrensverket meddelar att man misstänker en asfaltkartell.
- 2007 Marknadsdomstolen dömer sju asfaltbolag till böter för en landsomfattande kartell åren 1994–2002. Lemminkäinen pekas ut som huvudaktör. Övriga bolag är VLT-Trading, Skanska Asfaltti, NCC Roads, SA-Capital, Rudus Asfaltti och Super Asfaltti.
- 2009 Högsta förvaltningsdomstolen bekräftar att det funnits en kartell. Bolagen döms till böter på totalt 83 miljoner euro.
- 2010 Behandlingen av skadeståndskraven från dem som drabbats av kartellen inleds i Helsingfors tingsrätt.
- 28.11.2013 Domen faller i asfaltkartellmålet.
Staten blir utan
Statens skadeståndskrav på 57 miljoner euro förkastades däremot eftersom tingsrätten ansåg att staten, företrädd av Trafikverket, känt till kartellen och rentav dragit nytta av den. I stället döms staten betala 2,6 miljoner euro i rättegångskostnader.
Lemminkäinen som pekats ut som spindeln i nätet, tvingas betala de största skadestånden. Till 25 kommuner ska bolaget ensamt betala skadestånd på sammanlagt cirka 15 miljoner euro. Dessutom döms Lemminkäinen att solidariskt med de andra bolagen betala skadestånd till ytterligare 13 kommuner.
Lemminkäinen betraktar skadeståndskraven som grundlösa. Bolaget uppger i ett börsmeddelande att man grundligt fördjupar sig i tingsrättens beslut och sedan tar ställning till om det finns skäl att söka ändring i hovrätten.
– Vi är besvikna på tingsrättens beslut men vi var beredda på det här resultatet. Våra finansieringssystem och kassaflöden täcker skadestånden. Vår affärsverksamhet och utvecklingen av bolaget fortsätter som förut, säger Lemminkäinens vd Timo Kohtamäki.
På grund av skadestånden sänker Lemminkäinen sin ekonomiska prognos. Bolaget bedömer att 2013 års omsättning stannar på fjolårsnivån samt att resultatet blir klart negativt. Tidigare räknade bolaget med att resultatet skulle bli lika bra som året innan.
NCC som till fyra kommuner dömdes att betala skadestånd på cirka 1 miljon euro, meddelar att bolaget inom en vecka beslutar om man ska överklaga domen.
Rekordrättegång
I princip har 39 kommuner och städer nu pengar att hämta i form av skadestånd från asfaltbolagen. Åtta av kommunerna kan enligt domen vänta över 1 miljon euro, Helsingfors hela 9 miljoner euro. I praktiken är det inte så självklart eftersom fallet högst sannolikt går vidare till hovrätten där den kan ta nya vändningar.
Enligt lagman Eero Takkunen är asfaltkartelldomen det hittills dyraste och mest omfattande tvistemålet i Helsingfors tingsrätt. Domen omfattar 10 000 sidor text.