Snabbmatskedjor växer i lågkonjunktur
McDonald´s lanserar ett morgonmål på menyn och Burger King återvänder till Helsingfors. Också kaffekedjan Starbucks öppnade nyligen sina dörrar i centrum av Helsingfors. De multinationella matkedjorna hör till de få som inte påverkas negativt av lågkonjunkturen.
Vid lanseringen av morgonmål på McDonald´s meny finns det en tillväxttro man sällan ser nu för tiden. Den multinationella snabbmatskedjan väljer att expandera trots lågkonjunktur. På 56 av företagets restauranger i Finland kommer man från och med våren 2013 att kunna äta morgonmål. Lanseringen är en av de största som McDonald´s gjort i Finland. Närmare en miljon gratiskuponger har delats ut för att marknadsföra nyheten.
I en tid då restaurangbranschen har stagnerat pekar McDonald´s kundsiffror uppåt.
– Människor måste äta och vi har förmånliga priser, säger McDonald´s vd i Finland Srdjan Krumpakia.
Framgångssagan beror enligt honom mycket på att snabbmatskedjan lyssnar på kunderna och efterfrågan, och på samma gång erbjuder låga priser. Han understryker detta med att berätta om hur andra restauranger belägna nära McDonald´s tvingats slå igen sina portar.
Det handlar om marknadsekonomi - utbud och efterfrågan bestämmer prisnivån. Billig och snabb mat till en stor mängd människor skapar McDonald´s vinster. Volym är ett ord som Krumpakia ett flertal gånger använder under intervjun.
– Vinsten är beroende av volym.
Också på frågan om i vilken skala företaget använder finländska produkter kommer ordet volym på tal.
– Det handlar om volym. Den mängd kött som vi behöver produceras inte i Finland, säger Krumpakia.
Kommunikationschefen Heli Ryhänen inflikar att inhemskt kött ändå skulle behöva skickas till utlandet för produktion. Det här beror åter igen på volym. Fabrikerna som enbart producerar för McDonald´s skulle inte vara lönsamma i Finland. De flesta av köttprodukterna som når McDonald´s restauranger i Finland kommer från Tyskland.
Även om det går bättre för snabbmatskedjor, jämfört med andra i restaurangbranschen, så säger marknadschefen vid McDonald´s Tomi Wirtanen att också de känner av lågkonjunkturen.
– Allt färre åker ut på en shoppingrunda vilket också betyder att allt färre äter ute.
Volym är pengar
Ändå lyckas de multinationella snabbmatskedjorna i den mån att de kan expandera - även i lågkonjunktur. Om det beror på att de lyckats tolka människors önskningar eller om det är de låga priserna som är huvudorsaken är svårt att säga. Någon statistik över huruvida finländarna äter mera snabbmat under lågkonjunktur finns inte.
Volymen som McDonald´s vd i Finland talar om är de stora matkedjornas fördel. Genom ett väl uttänkt system och stor volym lyckas de hålla nere produktionskostnaderna, vilket i sin tur leder till att de kan erbjuda låga priser. På samma gång satsas mycket på marknadsföring och på mattrender.
Ett bra exempel på det är McDonald´s lansering av morgonmål för 2,99 euro på menyn. Den gemene finländaren äter fortfarande sitt morgonmål hemma, men det blir allt mera populärt att äta dagens viktigaste mål ute och här finns ytterligare en chans att öka – just det, volymen.