Genusmedvetna leksakskataloger nu i Finland
Beröm men också anklagelser om hjärntvätt – så bemöttes leksakskedjorna BR:s och Toys 'r us könsneutrala julkatalog då den lanserades i Sverige i fjol. I år finns den också i Finland. Hbl ber Sara Sundell, sakkunnig i jämställdhetsfrågor, analysera den.
Nyheten om de könsneutrala svenska leksakskatalogerna spred sig i världen: Helt sjukt, indoktrinering, manshat löd kommentarerna på flera utländska nyhetssajter, rapporterade Svenska dagbladet då. En pojke som tog febern på en docka och en flicka med leksaksgevär blev för mycket för en del.
Men danska Top-Toy som äger båda kedjorna fick också beröm, och i år är också julkatalogerna i Finland, Danmark, Norge och Tyskland könsneutrala.
I Danmark var Dansk Folkepartis jämställdhetsordförande Pia Adelsteen snabb med att fördöma katalogen.
– Det är djupt skrattretande, ja lite perverst, säger hon till Metro Express.
Det som enligt henne är så upprörande är att katalogen avbildar pojkar i typiska flickroller och tvärtom.
– En del säger att vi tar ställning i en könspolitisk diskussion, säger Anne Dorte Erstad Jørgensen, kommunikationsdirektör på Top-Toy till Hbl.
– Men det gör vi inte. Vi vill avbilda barn på ett modernt sätt, såsom de leker 2013. Det handlar inte om något djupare än det.
Bakgrunden är enligt henne att företagets kataloger speciellt i Sverige kritiserats för att odla könsstereotyper, där pojkar är aktiva och flickor passiva och sällan förekommer i samma lekar. Det reagerade reklamombudsmannen på och Top-Toy anammade ombudsmannens råd.
– Poängen är att vi i våra kataloger inte bestämmer vad flickorna eller pojkarna ska leka med, utan att de väljer utifrån från sina intressen.
Det handlar enligt Erstad om ett etiskt övervägande – någon kommersiell baktanke om att man så här lockar nya kunder finns enligt henne inte.
Enligt ett pressmeddelande från företaget är nästa steg att affärerna när de byggs om eller när nya öppnas inte gör skillnad på "pojk- och flickleksaker".
Inte revolutionerande
Sara Sundell är sakkunnig i jämställdhetsfrågor på Folkhälsan. Hon är glad över de nya leksakskatalogerna som enligt henne ger en klart mångsidigare bild av hur man kan leka. Exemplets makt är stor när det gäller barn, och på det sättet har en katalog betydelse.
– Det här är ett viktigt steg, säger Sundell.
Men revolutionerande är de ändå inte – och Sundell skulle inte heller kalla katalogerna könsneutrala, kanske snarare genusmedvetna.
I BR-katalogen finns bland annat en flicka som leker med ett svärd och en pojke som är frisör – men när det kommer till exempelvis maskeraddräkterna är flickorna könsstereotypt prinsessor och pojkarna actionhjältar.
Barnen är också klädda så att flickor verkar bära rosa och pojkar blått – även om könet är svårt att se på ett litet barn.
Sundell har svårt att förstå att katalogerna väckt så upprörda känslor.
– Om man upplever att det är chockerande att en pojke dammsuger, tycker man då också att det är chockerande när en vuxen man gör det?
Katalogerna delas ut till hushåll nära leksaksaffärerna. De finns också elektroniskt.