Årets paketbil är som en personbil
Farten är uppe i 150 km/h på en tysk motorväg, nästan ljudlöst och mycket stabilt. Det är anmärkningsvärt med tanke på att bilen vi kör har en enliters motor, två personer ombord och 300 kilo i lastutrymmet. Möt Fords nya Transit Connect som saknar paketbilskaraktär!
Nykomlingen i segmentet för små paketbilar är enligt Ford en helt ny produkt – som utmanar marknadsledarna Volkswagen och Mercedes-Benz – och som dessutom redan utsetts till årets paketbil 2014.
Transit Connect är planerad i Europa och plockas ihop i Fords Valencia-fabrik i Spanien där bland annat också Kuga och andra Fordmodeller ser dagens ljus. Connect passar perfekt i urgamla europeiska städer med smala gator och trånga passager. Men man ska inte låta bedra sig av storleken: Connecten byggs i två versioner – en kort och en lång. Den långa versionen sväljer två EU-pallar utan problem och genom att passagerarsätet kan fällas ned får man också med varor som är 3,4 meter långa. Omfånget för denna sorts last är begränsat men ett antal långa bräder eller rör ryms mer än väl med. Lastkapaciteten är förresten 1 000 kilo, vilket är mycket med tanke på bilens storlek.
Men tillbaka till motorvägen. Med 300 kilo last ordentligt fastspänd i lastutrymmet är det bara att fräsa i väg. Den lilla Ecoboost-motorn på 1,0 liter, ja den ryms stående på ett A4-papper, gör otroligt bra ifrån sig och den sexstegade växellådan gör att man snabbt är uppe i förvånansvärt höga hastigheter. Färden är tyst, jämn och stabil. Och svängradien för båda modellerna är rätt hyfsade dryga elva meter.
Att sedan hoppa över till den långa modellen med en 1,6 liters dieselmotor gör varken till eller från. Dieseln känns lite segare, men färden fortsätter som tidigare. Skillnaden är liten, egentligen så liten att man inte ens reflekterar över att motorn under huven nu är en helt annan.
Bra utrustningsnivå
Både när det gäller den korta och långa modellen tillämpas samma Trend-utrustningsnivå. Det betyder extra värmare med klocka för dieselmodellerna, uppvärmd vindruta, luftkonditionering, handsfree, kördator och plats för tre personer i framsätet. Och auto-stop-start-system förutom för 1,6 TDCi och 1,6-Ecoboost-modellerna.
Helt nöjd kan man dock inte vara med det lilla extrasätet. Två stora karlar sitter hur som helst bekvämt, men ska ännu en, modell större, klämma in sig är det kört. Det lilla sätet finns delvis framför växelspaken och mittpassageraren tvingas sitta med benen svängda mot den andra passageraren.
– För ett barn eller en späd kvinna, fnös kollegan som provsatt mittsätet under några kilometers färd, men gärna bytte tillbaka så fort som möjligt.
Bekväm arbetshäst
Den korta versionen med den lilla enliters Ecoboost-motorn kostar snäppet över 23 000 euro. Den effektivaste dieselmodellen i kombination med den långa versionen stiger redan till 28 000 euro.
För en småföretagare som själv kör sin bil? Ja, då är Transit Connect definitivt en bekväm personbilsaktig arbetshäst med många fiffiga lösningar.
Men – att satsa på den dyraste modellen och ge den åt till exempel ett gäng byggubbar som slänger en massa mackapärer och tunga grejer in i och ut ur lastrummet finns det definitivt billigare paketbilar.