Ettåringen HBL+ finns nu på alla skärmar
Den här veckan fyller det digitala samhällsmagasinet HBL+ ett år. Lagom till födelsedagen blir det möjligt att läsa HBL+ även på dator och mobiltelefon.
– Snabbare, mer lättillgängligt och ännu enklare att navigera.
Så beskriver layoutjournalisten Julius Uusikylä KSF Medias digitala samhällsmagasin HBL+, ett år efter lanseringen.
Från och med i dag kan man läsa HBL+ på både dator, pekplatta och mobiltelefon. Beslutet att utvidga läsningen till att fungera på fler plattformar baseras på respons från läsarna. Fortfarande handlar det om en digital läsupplevelse som får ta tid.
– Läget är ett helt annat än för ett år sedan. Då låg mycket fokus på pekplattor. I dag är folk mer kanalblinda. Man vill inte behöva välja var man läser digitalt, säger Malin Wikström, redaktör för HBL+.
Bred bild av Svenskfinland
I dag består HBL+ av ett maffigt läspaket som utkommer varje fredag. Materialet består av artiklar om samhälle och kultur från Hufvudstadsbladet, Borgåbladet, Västra Nyland, Östra Nyland samt affärsmagasinet Forum. Allt från personporträtt och reportage till analyser och interaktiva specialsatsningar får plats.
– Om man till exempel bor utomlands men vill få en aktuell inblick i Svenskfinland är HBL+ perfekt läsning, säger Uusikylä.
Men HBL+ fungerar även för traditionella papperstidningsläsare. För dessa är det gratis att läsa magasinet då det ingår i den vanliga papperstidningsprenumerationen.
– I dag upplever många att nyhetsflödet rullar på för snabbt. Man kanske inte hinner läsa allt i dagens papperstidning. Då är HBL+ ett bra forum för fördjupning där artiklar och reportage lever längre och får ny synlighet. Här upptäcker man det man eventuellt missat, fortsätter Wikström.
Fördjupning och nöje
Det första året med HBL+ har inneburit en hel del utveckling.
– När vi lanserade HBL+ byggde vi upp allt från grunden. Det har tagit sin tid att bygga upp kommunikationen mellan olika redaktioner och att lära sig hur mycket tid olika moment tar. Nu när vi kommit en bit på vägen satsar vi alltmer på unikt material, det vill säga sådant som inte får plats i tidningarna.
Ett exempel på det är en interaktiv karta över Kjell Westös Helsingfors, komplett med ljudspår där författaren själv berättar om de olika adresserna som förekommer i hans böcker. En favorit som går i repris i veckans nummer.
– Responsen från läsarna – som är allt från 20 till 90 år gamla – visar att vissa vill ha mera analys och fördjupning medan andra efterfrågar mer helgunderhållning. Vi försöker ge båda, det gäller att hitta någon form av balans där, säger Wikström.
Från och med veckans nummer går artiklarna i HBL+ att dela i sociala medier. Dessutom berättar två redaktörer kort om hur det var att skriva artiklarna.
Vad har varit roligast när det kommer till arbetet med HBL+?
– Att det har varit så krävande att göra allt från början. I en digital produkt som den här finns en otrolig potential att skapa vad som helst. Och det är inte längre enbart medieproffs och 18-åringar som gillar det, svarar Wikström.
Uusikylä fortsätter:
– Just det där att få göra medryckande journalistik, som inte bara ser bra ut utan också har substans. Det är bäst.
Det senaste numret av HBL+ kan du läsa gratis här: plus.hbl.fi