Köttfri oktober inte så köttfri
Sociala mediernas kampanj Köttfri oktober har inte lett till någon massiv folkrörelse om man ser på försäljningssiffror. Men efterfrågan på tofu och andra köttfria produkter har ökat stadigt hela hösten.
Kött säljs i affärerna precis som vilken annan oktobermånad som helst. Det framgår då Hbl kollar upp läget med några av huvudstadsregionens affärskedjor. Däremot har suget efter vegetariskt, som tofu och färska grönsaker, fått ett extra lyft.
– Försäljningen av tofu och andra vegetariska alternativ har stadigt ökat hela året, men alldeles den senaste tiden har den ökat mer än normalt. Några jättedramatiska svängningar är det inte fråga om, men en klar försäljningstopp är det ändå, säger produktgruppschef Teuvo Koivisto på Stockmanns delikatess.
Annars syns inte några förändrade konsumtionsvanor, åtminstone tills vidare.
– Det har definitivt inte varit någon köttfri oktober. Folk är allmänt försiktiga i sina inköp och det syns också i köttförsäljningen, men det beror på det ekonomiska läget nu och inte på kampanjen, säger Ralf Nyberg på HOK-Elanto.
Smak för vilt
- 78 kilogram kött åt finländarna i medeltal per person i fjol.
- 300 gram per vecka rekommenderar Cancerorganisationerna som maxmängden kött man äter.
- 200 gram om dagen är vad finländaren i medeltal äter.
- Källa: Lihaton lokakuu på Facebook
Just nu pågår älgjakten, som i Anton&Anton-affärerna håller kundernas köttintresse uppe.
– Jag var nog lite nervös för att vi skulle få en massa kött som skulle ha gått till spillo, men det går åt. Eftersom vi säljer ekologiskt och närodlat tror jag att de som väljer att köpa sitt kött hos oss kanske tänker att de gör ett mer etiskt val i alla fall, säger butikschefen för Kronohagens A&A Hanna Pilli-Sihvola.
Även om kundprofilerna och deras beteende skiljer sig stort mellan de uppringda affärerna framgår att trenden går mot allt mer grönt och vegetariskt i butikskorgen. Enligt de intervjuade butiksansvariga syns ändå en stor regional skillnad i köpvanor.
– Speciellt i huvudstadsregionen syns en utveckling mot mer specialdieter, till exempel ökar efterfrågan på tofu, säger S-kedjans divisionsdirektör på detaljhandeln Veli-Matti Liimatainen.
Rantala ännu köttvägrare
Kampanjen Köttfri oktober (lihaton lokakuu) blev hajpad i sociala medier. Över 30 000 meddelar på Facebook att de deltar. Under hashtaggen #lihatonlokakuu har de köttfria peppat varandra, laddat upp foton på sin gröna mat och tipsat om recept.
Allt började då studiogästen på Docventuresprogrammet Leo Stranius utmanade köttälskaren Riku Rantala att avstå från kött under hela oktober. Rantala är känd från Madventures-teveprogrammet där han konsumerat de mest exotiska kötträtter i olika hörn av världen.
Rantala försäkrar att hans oktober förlöpt köttfritt.
– Självklart har jag hållit löftet. Hur så, vem påstår att jag inte klarat av att hålla det?
Kampanjen kanske inte syns i butikernas försäljning, men enligt Rantala har många följt den.
– Sök på Twitter. Det finns jättemånga kommentarer där. Vi har också hört att det vegetariska lunchalternativet i många olika skolor runtom i landet har tagit slut då det varit så många som velat ha köttfritt.
Rantalas egen köttfria favorit har varit en vegetarisk version av thailändska rätten pad thai. Rantala uppmuntrar andra att haka på. Han tipsar om att den som tycker att köttabstinens är svårt kan börja med att sänka intaget.
– Eller byt ut köttet mot fisk och skaldjur.