Finland tar moms för Rosa bandet
Är svenskarna mer generösa än vi i Finland? Svaret är ja åtminstone om man mäter resultatet av den årligen återkommande kampanjen Rosa bandet som startade samtidigt i bägge länderna 2003.
I Sverige har Rosa bandet sedan 2003 genererat över 51 miljoner euro medan finländarna har lättat på plånboken till ett sammanlagt värde på 5 miljoner euro. Visst är svenskarna fler, men inte så många fler. Kampanjen har kanske större synlighet i Sverige, där till exempel kända svenskar varje år har äran att designa ett nytt mönster på bandet. Hos oss har både Jukka Rintala och Hanna Sarén gett bandet nytt mönster men i år pryds bandet bara med siffran 2013.
På Finlands Cancerstiftelse säger chefen för insamlingen, Mervi Perkinen, att man ska satsa på synlighet genom att återuppliva designbandet. Rosa bandet är symbolen för insamlingen av pengar som går till bröstcancerforskningen och kampanjen pågår hela oktober. Insamlingen stöder också rådgivning till bröstcancerpatienter och förebyggande kampanjer. Är det inte dags att vi finländare tar efter svenskarna?
Ett Rosa band kostar 3 euro och finns bland annat i R-kioskerna, men man kan också lägga en peng i insamlingsbörsen. Finländska bestämmelser stoppar rosettförsäljningen på gator och torg. Orsaken känns krass, vi ska nämligen betala moms på Rosa bandet. I Sverige är Rosa bandet befriat från moms. Varje år insjuknar 4 800 finländare i bröstcancer.