Företag har fyrkantigt personaltänk
Det är de internationella storföretagen i Finland som går i bräschen för att öka mångfalden på arbetsplatserna. Men det går långsamt under lågkonjunkturen.
– Det rör på sig. Jämfört med för sex år sedan då vi började jobba med mångfald på arbetsplatserna har det hänt en hel del, säger Mika Wilén, marknadsföringsdirektör på det multinationella rekryteringsbolaget Manpower Group.
En del av företagets verksamhet är att hjälpa personer i svagare ställning, som långtidsarbetslösa, ungdomar som kanske aldrig har kommit in på arbetsmarknaden, invandrare och personer med ett funktionshinder att få ett jobb.
– Att få de rätta arbetsgivarna och arbetstagarna att mötas är utmaningen och den är verkligen stor i dag med den lågkonjunktur vi befinner oss i, säger Mika Wilén.
Manpower Group arbetar med olika organisationer och föreningar, ofta inom ramen för olika projekt och i nära samarbete med arbetskraftsbyråerna.
– Det finns fortfarande en hel del fördomar och det är inte lätt att få en arbetsgivare att inse nyttan av att anställa en person som till exempel varit arbetslös länge. De här personerna är ofta stigmatiserade, och arbetsgivaren kanske är rädd att någon som inte kan arbeta mera än deltid insjuknar och man står där med arbetspensionskostnaderna.
Lyckligtvis kan företag som anställer få statligt lönestöd i 10–24 månader, och det underlättar.
– Vår roll är att komma med saklig faktainformation och goda exempel. Vi försöker utmana företagen att titta på sin rekryteringspolitik på nytt.
Mika Wilén har hur många argument som helst för varför det lönar sig att anställa personer som inte nödvändigtvis passar in i mainstream-fåran.
– De här personerna är ofta mycket motiverade, de tillför nytt tänk och nya sätt att närma sig kunder. Dessutom bidrar de ofta med en positiv stämning.
Låt alla jobba
Mika Wilén framhåller att alla beräkningar talar för att alla som bara kan arbeta bör få göra det.
– När lågkonjunkturen lättar och ekonomin tar fart är vi i knipa. Det finns inte tillräckligt med folk för att upprätthålla välfärden, det ser vi redan inom vården. Samtidigt finns det tiotusentals personer utanför arbetslivet vilkas resurser kunde och borde utnyttjas.
Enligt honom sysslar vi fortfarande med ett "ingenjörstänkande" i Finland och organisationerna är rätt hierarkiska.
– Men det håller på att ändras och socialt ansvar och etiska frågor blir allt viktigare. De företag som satsar på det har ett försprång.
Mika Wilén säger att mångfald inte är en fråga om lagstiftning i första hand, utan något som finns mellan öronen.
– Framtidens ledarskap handlar om transparens, öppenhet och mångfald. Det är inte bara en fråga för de femtio största företagen, utan bör genomsyra alla företag.
Ainokaisa Saarinen är utvecklingschef på Telia Sonera och skriver under det Mika Wilén säger.
– Eftersom vår vision är att närvara i både arbetsliv och fritid bör vi ha en så diversifierad personal som möjligt. Det är viktigt med olika yrkeskategorier i de olika projekten. På det sättet uppstår en dynamik och man får in olika slag av tänkande. Samtidigt är det viktigt att man stöder varandra. Det leder till en bättre arbetsinsats.
En av de viktigaste aspekterna på mångfald är enligt henne att se till att åldersspektret är brett.
– Det förekommer fortfarande alltför mycket åldersrasism i de finländska företagen och det är ett stort misstag. Vi är ett så litet folk att vi måste ha med människor av alla åldrar i näringslivet för att kunna hävda oss.
Ainokaisa Saarinen tycker också att företagen borde ta tillvara människans hela kapacitet och inte placera henne endast i den roll som hennes nuvarande arbetsbeskrivning ger.
– Det är lättare i små företag. Många storföretag har hela tiden omorganiseringar på gång och folk får nya uppdrag inom företaget. Där är vi mycket uppmärksamma på att se till att folk lär känna varandra i teamen.