Bli Ferrariägare för 20 000 euro
Om det bara är märket och Räikkönen det hänger på kan man bli ägare till en ny Ferrari för priset av en vanlig familjebil. Visserligen är det en grön traktor i stället för en röd superbil. Lamborghini-traktorer importeras inte till Finland längre, men märket existerar. Porsche är numera museitraktorer.
Många tror fortfarande att jordbrukare badar i pengar. Och det är klart, vissa av dem kör Porsche, Lamborghini eller Ferrari. Man ska kanske tillägga att det handlar om traktorer och andra nyttofordon.
I Finland har vi då och då sett Porsche-traktorer. Det var inget storsäljande märke, men fordonen finns kvar. Sedan 2012 har man också kunnat köpa Ferraris små traktorer i Finland. Ett trettiotal finns ute på åkrarna och i skogarna.
– Ferraris traktorer har förstås inte så mycket att göra med bilarna. Många undrar varför våra traktorer är gröna och inte röda, men då brukar jag säga att bilarna från början var gula, säger Tom Lindman på KK Trade som importerar Ferrari Agris fordon till Finland.
Sedan 40-talet
Ferraris traktorer har tillverkats sedan 50-talet. Företaget kom i gång i större skala 1957, och genom hela perioden har man tillverkat både två- och fyrhjuliga traktorer. På åttiotalet när ägaren till fabriken dog sålde hans änka tillverkningen till BCS-Group och försäljningen har fortsatt över hela världen.
– Ferraris traktortillverkning har förstås inget annat än namnet gemensamt med biltillverkningen, men visst ger det lite extra glamour. Eventuellt var ägarfamiljerna släkt, säger Lindman.
I Finland används tusentals ATV-fordon (fyrhjuling eller mönkijä, hur man nu vill säga det) i professionellt bruk. Det är bland dem som Ferrari slår in en kil.
– Ingen fyrhjuling är riktigt byggd för att vara en arbetsmaskin i dagligt bruk, de måste modifieras för den uppgiften och de är ofta leksaker när det gäller riktigt jobb. De kunder som småningom märker att de har fel fordon brukar kolla vårt utbud. Det är lätt, eftersom alla våra återförsäljare, ett tiotal runt hela Finland, också säljer fritidsfordon.
Fyra storlekar
Ferraritraktorerna fins i fyra storlekar. Den största är på 99 hästkrafter och är den enda som liknar en traditionell traktor. De andra har lika stora fram- och bakhjul. Ferraris traktorer är från början byggda för sydeuropeiskt jordbruk, vinodlingar och andra trånga platser. Därför har den obetydliga storleken varit en fördel, inte en nackdel.
– Vi har modeller med svängbar förarstol och möjlighet att köra framåt åt båda hållen, säger Lindman. Man behöver inte ens kunna backa.
Till skillnad från personbilar håller Ferraris traktorer samma pris i hela Europa. Utöver listpriset tillkommer frakt och moms. Det betyder att den minsta modellen kostar omkring 20 000 euro.
– Först trodde alla att vi sålde kinesiska traktorer. Sedan undrade de över varför en Ferrari kunde vara grön. Då upplyste vi om att den första Ferraribilen faktiskt var gul och inter Maranelloröd, säger Lindman.
Lamborghini
Ett annat klassiskt italienskt märke, Lamborghini, rör sig inte minst bland de större traktorerna. I dag tillhör märket SAME Deutz-Fahr-gruppen. I Finland säljs fordonen inte under namnet Lamborghini, vill man ha det får man åka till Danmark där den närmaste återförsäljaren finns.
Olli Määttä, marknadsföringschef på Y-Agro, säger att Lamborghinibeståndet i Finland är rätt litet men ändå så stort att reservdelar alltid går att ordna.
Här är kontakten till sportbilar mera direkt. Det var Ferruccio Lamborghini som 1948 byggde den första Lamborghinitraktorn, långt innan hans första superbil såg dagens ljus. Under andra världskriget sysslade han med maskinreparationer, och grundade sedan en motorcykelverkstad. Det var där han såg behovet av traktorer i ett land som försökte komma på fötter igen.
Med åren blev han tämligen rik och började köpa sportbilar. Enligt en klassisk legend blev han trött på kopplingsproblemen i sin Ferrari 250 GT, och ville ha ett samtal med Enzo Ferrari. Denne hade inte tid för en traktortillverkare, och avvisade honom. Då fick Ferrucio Lamborghini fick idén att visa att han kan göra allt som Ferrari kan. Det är en vision som lever vidare.
Luftkyld Porsche
Porsches traktorer började tillverkas 1934 och kännetecknades ända från start av den hydrauliska kopplingen, en egenskap som ingenjörerna införde eftersom de antagligen inte trodde att jordbrukare kunde hantera kopplingen på rätt sätt.
Ferdinand Porsches tre första prototyper var alla bensindrivna, eftersom den luftkylda dieselmotorn ännu inte var färdig för produktion. När den kom med effekter från 14 till 55 hästkrafter var vägen utstakad. Under tidigt 1950-tal fanns det Porschetraktorer med en, två, tre eller fyra cylinders motor. Den första fyrjulsdrivna versionen planerades redan på 1940-talet.
Efter kriget fick bara de traktortillverkare som varit verksamma före kriget fortsätta med tillverkningen. Porsche hörde inte till dem, utan måste ingå licensavtal med tyska Allgaier och österrikiska Hofherr Schrantz. Traktorerna hette sedan Allgaier System Porsche och Hofherr Schrantz System Porsche. 1956 köpte Mannesmann licensen till Porsches dieselmotor och Allgaiers tillverkningslicens. fram till 1963 tillverkades mer än 125 000 dieseltraktorer. Egentligen fortsatte tillverkningen in på 1964, men utomhus. Fabriksbyggnaden hade redan fyllts av en fabrik som tillverkade lätta dieselmotorer för Natopansarvagnar.