Saxén: Ge kulturen möjlighet att växa fram
"Att säga "Vi ses i augusti" till IFK-fansen som gick hem från stadion på måndagen känns inte helt genomtänkt."
Fullsatt på läktarna, sång från båda lagens klackar, en fantastiskt stämning och ett gyllene läge att bygga fotbollskultur i Helsingfors.
Tyvärr har ligan inte förstått att göra ett matchprogram som gör det möjligt för klubbarna att dra nytta av den hajp och boom som uppstår kring derbymatcherna.
Då HJK och HIFK drabbade samman för andra gången på 43 år och för andra gången den här säsongen var det igen inför fullsatta läktare.
Inför matchen hade det snackats om fotboll på stan, man kunde se både röda och blåa halsdukar, spelskjortor och mössor i stadsbilden och det kändes som om något av en fotbollskultur håller på att växa fram i vårt nordliga lands huvudstad.
I dag snackas det säkert derby under kaffepauserna på kontoret, i parkerna och i stadens centrum. Då fotbollen äntligen är på tapeten och själva idrotten är i fokus ser ligans matchprogram till att snabbt ta död på den positiva trenden.
Precis nu finns det en beställning på fotboll i Helsingfors. Måndagens derby fungerade som perfekt reklam för fotbollen. Alla ingredienser för en lyckad upplevelse fanns i Tölö. Och jag är rätt säker på att det fanns flera supportrar som under hemresan tänkte att de gärna går på match snart igen.
Tyvärr är det inte speciellt enkelt att fastna för fotbollsflugan för tillfället. Måndagens derby var den första och näst sista ligamatchen som spelas i Helsingfors i juli.
HJK möter KTP den 25 juli medan HIFK följande hemmamatch är 1 augusti. De stjärnprydda spelar en hemmamatch mellan den 28 juni och den 17 augusti.
Klubi spelar visserligen Champions Lerague-kval om ett par veckor men att sätta Helsingforsklubbarna i en situation där man inte har några matcher under sommarens bästa månad är märkligt. De (potentiellt) varma sommarkvällarna är inte många men brukar vara just i juli och trots att en del av stadens befolkning lämnar staden under semestern finns det ett tillräckligt publikunderlag de kommande veckorna.
I september har man däremot lyckats klämma in sex matcher i huvudstaden då landslaget dessutom har en svårsåld EM-kvalmatch mot Färöarna på agendan. Också i oktober spelar man flera ligamatcher än i juli.
Helsingforsderbyna har lockat över 10 000 åskådare var. Räknar man bort dem är klubbarnas publikmedeltal rätt blygsamma: HJK 4001 och HIFK 2596. Potential för tillväxt finns alltså.
Att säga "Vi ses i augusti" till IFK-fansen som gick hem från stadion på måndagen känns inte helt genomtänkt.
Varför inte ge fotbollskulturen en chans att växa fram då det alldeles tydligt finns ett intresse för den?