Kallio drömmer om de stora hojarna
Han har slutat bland de tre bästa totalt i VM-serien fyra gånger. I år ska det bära hela vägen.
VM-serien – Jag har rätt många år sagt att jag ska vinna VM-serien men det har inte blivit av. Alla förutsättningar till en titel finns och jag ska göra allt jag kan för att vinna, säger Mika Kallio som inleder tävlingssäsongen med första VM-deltävlingen i Qatars kvällsbelysning på söndag.
Vintern och vårvintern har gått åt att testa sig fram med en ny motorcykel och en ny tävlingsingenjör.
– Vi har, precis som övriga stall, lidit av de våta och kyliga förhållandena i Spanien. Det har blivit rätt få varv i snabba, torra förhållanden. Men det är lika illa för alla så det är inget att hänga upp sig på.
Premiären går alltså på söndag, i övermorgon körs de första träningarna och trots Kallios rutin finns fjärilarna där någonstans i maggropen.
– De brukar dyka upp då man inser att säsongen på allvar ska börja. Jag ser fram emot torsdagen för då får vi en första fingervisning om var förarna och stallen står.
Vad tror du?
– Jag tror att det handlar om samma killar i toppskiktet. Ett par duktiga killar har tagit steget upp från 125 cc-klassen och de kan kanske blanda sig i leken men jag tror inte att de riktigt räcker till ändå.
Du har en ny tävlingsingenjör, hur påverkar det?
– Det tar alltid en stund att lära sig hur den andra tänker. Med den förra behövde man bara göra en liten gest eller säga ett ord för att han skulle fatta. Men vi kommer garanterat att hitta en gemensam melodi snabbt med Antonio Jimenez också.
Hur har du förberett dig inför premiären?
– Ungefär som vanligt. Vi har testat, jag har tränat fysik och försökt hålla mig alert. Om det sedan hjälper i tävlingssammanhang finns det ingen garanti för. Det finns så många faktorer som spelar in under en tävling. Jag har förberett mig så bra jag kan.
Vad förväntat du dig av den första tävlingen?
– Jag hoppas på ett bra resultat. Du måste klara dig bra i de inledande 2-3 tävlingarna. Tappar du mycket mark direkt blir det svårt att komma igen, säger Kallio som om allt går som planerat gör sin sista säsong i Moto2-klassen.
Drömmen har hela tiden varit att få köra i den största klassen, MotoGP med de riktigt snabba hojarna. Och drömmen lever vidare.
– Vi förhandlade rätt länge med två fabriksstall i höstas men det ledde inte till någonting. I Moto-GP-klassen måste du ha en fabrikscykel om du vill klara dig. Utan en sådan kan du inte blanda dig i tätstriden.
De hojarna är rätt få och konkurrensen är lika tuff som smutsig. Det räcker nämligen inte med att du är snabb.
– Har du en massa pengar i ryggen kan du köpa dig en plats var som helst. Det ekonomiska läget är sådant att också de stora stallen tar emot extra pengar med öppna armar. Det är lite synd för det betyder att en del killar som borde få chansen aldrig får det.
Hur viktigt skulle det vara att få chansen i MotoGP?
– Visst är det målsättningen men det kräver att jag får ett bra redskap i ett stall som vill ha mig. Jag kör hellre om tätplaceringarna i Moto2 än krigar om tiondeplaceringar i MotoGP. Bakgrund
125 cc:
2002: 11
2003: 11
2004: 10
2005: 2
2006: 2
250 cc:
2007: 7
2008: 3
2009: 15
2010: 17
2011: 16
2012: 6
2013: 4
2014: 2
- Segrar: 16
- Pallplatser: 49
- Pole position: 18
- Tävlingar: 215
- Snabbaste varven: 12