Foto: Niklas Tallqvist

Nu är det bråttom inför hockeyfesten

Trots att det är svårt att förutspå de ekonomiska …effekterna av hockey-VM gnuggar staden redan …händerna. Effekterna kommer att vara positiva, …både vad gäller ekonomi och pr.

Utanför Hartwallarenan råder en frenetisk aktivitet. Ett stort tält som har fått namnet Hockeygarden har rests och tiotals arbetare jobbar med olika delar av tältet.

I den ena änden av tälten har en stor tv-skärm rests och ljudingenjören Johan Bjugg håller på och nitar fast den blåvita duken som utgör scenens golv.

– Jag fick hjälpa till med lite ett och annat här eftersom det börjar bli litet bråttom.

Johan Bjugg jobbar för ljudfirman Eastway som sköter allt som har att göra med tekniken kring uppträdanden i och runt arenan. Bjugg berättar att omkring 50 personer har varit sysselsatta på ett eller annat sätt med det här evenemanget bara från hans firma. Inför hockey-VM har ljudfirman nämligen kallats in för att göra hallens ljudsystem till en mer behaglig upplevelse än vad hallens normala utrustning kan erbjuda.

– Vi kommer till exempel att få ett bredare register av låga frekvenser.

Han säger att vissa områden i hallen hamnar litet i ”ljudskugga” med hallens system. Något som firman nu ska råda bot på.

Livliga hotellbokningar
Enligt sajten hotels.com som sköter om många hotellkedjors bokningar har det gjorts många fler hotellbokningar i Helsingfors under årets tre första månader jämfört med året innan. Det är ändå knappast hockey-VM som är den enda orsaken till det här fenomenet. Ett ökande intresse har till exempel noterats bland irländare, som alltså inte har något hockeylag i mästerskapen. Att Helsingfors är designhuvudstad kan kanske förklara en del av dessa bokningar.

– Målet är att få 350 000 besökare till arenan i Helsingfors, säger hockey-VM:s kommunikationschef Henna Malmberg.

Hon uppskattar att en stor del av hockeyfansen kommer att komma från Slovakien, Schweiz, Ryssland och Sverige.

Att få en bild av vilka ekonomiska effekter hockey-VM kommer att ha för näringslivet, staden och staten är inte lätt. Laura Itävaara på Helsingfors stads turistbyrå räknar ändå med ett rejält uppsving inom turistnäringen under maj.

– Hockey-VM kommer utan tvekan att ha en positiv inverkan på staden. Både vad gäller stadens image och ekonomisk påverkan.

Först efter evenemanget kommer man att kunna göra en beräkning av effekterna.
– Det är ändå få besökare som rör sig endast vid ishallen utan de kommer naturligtvis att röra sig på stan.

Övervakar från höjden
Under alla matcher kommer ljudingenjören Johan Bjugg att sitta vid ett teknikbord högt uppe under taket och kontrollera att ljudtekniken löper.

– Det är inte världens bästa plats att följa med matcherna ifrån. Men bara tekniken fungerar som den ska hinner jag nog kasta ett öga på ishockeyn också.

Hinner ni få allt färdigt i tid?
– Jo, för egen del tror jag inte att det bli några problem. Men jag kan föreställa mig att de som ansvarar för det här tältets visuella utseende får litet bråttom, säger han och nickar mot golvet som tills vidare består av omålade fanerskivor.