Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Susanna Ilmoni
    Veckans krönika
    Susanna Ilmoni
    Ett vidrigt brott sker. En tonårig flicka våldtas i Kempele. Polisen informerar om att två män gripits, statsministern uttalar...

    Etnisk relevans

    Publicerad: 29.11.2015 11.01 • Uppdaterad: 29.11.2015 17.12

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Ett vidrigt brott sker. En tonårig flicka våldtas i Kempele. Polisen informerar om att två män gripits, statsministern uttalar sig, och den dömande makten i modern tid tar vid: sociala medier omvandlar obekräftade uppgifter till vedertagen sanning och på nolltid “vet” halva Finland att de skyldiga är asylsökande.

    Motsvarande mönster i fredags. En tonårig flicka våldtas i Reso. Polisen informerar och "alla vet".

    Så varför publicerar inte HBL genast uppgifter om etnicitet när "alla” ändå "vet"? Varför "mörkar HBL sanningen” genom att inte tydligt markera nationalitet eller hudfärg?

    Etnicitet är det första slagträet många tar till som en förklaring när brott begås av utlänningar, invandrare, flyktingar, asylsökande.

    Men den förklaringen klingar ihåligt. För medierna skulle det i stället gälla att gräva djupare och hitta fler pusselbitar för att kunna ge en mer nyanserad bild, och få i gång en behövlig diskussion om utanförskap, misslyckad integrering, rasism i vardagen, våld mot kvinnor och en avhumanisering av människor som avviker från majoriteten.

    Så när är det relevant att publicera uppgifter om en persons etnicitet, hudfärg eller andra personliga egenskaper som till exempel sexualitet eller religiös tillhörighet?
    Svaret är: om informationen ger viktiga förklaringar eller relevanta svar för att vi ska kunna gestalta verkligheten.

    Om polisen letar efter en brottsling och går ut med kännetecken så är det (eventuellt) relevant information för medierna att publicera. Samtidigt har journalister och publicister ingen skyldighet att göra det bara för att polisen eller andra myndigheter nämner etnicitet, om vi anser det vara irrelevant i sammanhanget eller bedömer att det kan leda till hets mot folkgrupp.

    Och den bedömningen sker inte på känslomässiga grunder eller som en eftergift för att hålla publiken nöjd. Publicistiska beslut fattas av redaktionsledningen, och de fattas på professionella, journalistiska och pressetiska grunder.

    Sanning och relevans är två grundpelare i journalistiken, och de pressetiska reglerna är ett fint redskap som manar till sans och omdöme även när beslut ska fattas snabbt.

    Som mediehus har vi ett ansvar för att inte slentrianmässigt räcka över mikrofonen till mobben, inte gå med i en häxjakt baserad på rykten och inte kasta bensin på rasismens lågor. Men det kräver mod och det kräver civilkurage; att som tidning stå upp för sina värderingar när så många hojtar högt om rätten att sprida hat och dynga i yttrandefrihetens namn.

    Som ett seriöst mediehus ska vi tala och agera för mänskliga rättigheter, jämlikhet och mångfald. Det är det som skiljer oss från allt nonsensbrus och alla självutnämnda informationsspridare där ute, och som är grunden för vårt existensberättigande.

     

    Susanna Ilmoni
    Innehållsdirektör på KSF Media

    Susanna Ilmoni
    Ta kontakt Flera artiklar av Susanna Ilmoni

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet