Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Jens Berg
    Mediepulsen
    Jens Berg
    "Det förenklade slutresultatet är att mediehusen tutar ut samma innehåll men med olika tekniska hjälpmedel. "

    Konsten att imitera rätt är svår

    Publicerad: 22.11.2015 15.10

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    När Bengt Holmström ger de finländska företagen rådet att imitera mera ska vi lyssna.

    Holmström är landets internationellt sett mest kända nationalekonom och professor vid Massachusetts Institute of Technology i USA. Han besökte nyligen det stora ekonomiseminariet på Hanken och efterlyste där ett mod att låna andras lyckade idéer och vidareutveckla dem så att de passar de egna behoven. Han undrade retoriskt om vi finländare är för stolta för att imitera andra, speciellt svenskarna.

    Historien kryllar av lyckade exempel på bland annat länder, idrottare, konstnärer och företag som nått stor framgång genom att imitera eller inspireras av andra. Vissa kallar det stöld, Holmström kallar det en klok investering.

    På den digitala mediemarknaden saknas definitivt inte imitationen. Men den har hittills använts tokigt. Om man något förenklat ser att digitala medieprodukter består av komponenterna teknik och innehåll så har imitationen hittills mest kretsat kring det senare.

    I jakten på den nya digitala affärsmodellen har de traditionella mediehusen rusat till samma spelplan och strömlinjeformat innehållet.
    Ett exempel är statsmediet Yle som valde att nedprioritera radio och tv och i stället fokusera utvecklingen på det skrivna ordet som uttrycksform. När de kommersiella tidningshusen (inklusive KSF Media) i sin tur började experimentera med rörlig bild blev slutresultatet något som påminde om public service-tv.

    Ur ett kundperspektiv resulterar det i en sund konkurrens på ett smalt område medan andra delar lämnas obevakade.

    På den tekniska sidan har däremot de unika innovationerna duggat tätt. Alla mediehus med självaktning har i jakten på den nya affärsmodellen i praktiken skräddarsytt sina egna lösningar. Det har för det första blivit vansinnigt dyrt och för det andra också lett till att kunderna haft svårt att orientera sig i djungeln av olika tekniska medielösningar.

    Det förenklade slutresultatet är alltså att mediehusen tutar ut samma innehåll med samma uttrycksform men med olika tekniska hjälpmedel.

    Det är inte enbart KSF Media som insett det tokiga i utvecklingen. Den färska mobilalliansen mellan HBL och Helsingin Sanomat är endast ett exempel på många tekniska mediesamarbeten, eller "inspirationsprojekt", som nu spirar.

    Förhållandet mellan innehåll och imitation blir däremot genast knepigare. Att mejsla fram det unika digitala innehållet, som kunder är villiga att engagera sig i, kräver med krympande resurser ett mod att välja bort vissa områden. Alternativet för dessa nedprioriterade områden är givetvis också att samarbeta med andra.

    Det är därför ingen överraskning att allt fler mediehus (bland annat The Guardian, Dagens Nyheter och KSF Media) börjar jobba allt mer missionsdrivet. Förändringen blir markant när ett mediehus skiftar från att reagera på omvärlden till att agera i enlighet med sin egen mission.

    Om ett medieföretag verkligen jobbar utifrån en djupt förankrad mission är det hart när omöjligt att imitera den. Däremot kan man nog imitera arbetssätten som leder fram till att forma den egna missionen.
     

    Jens Berg
    Ta kontakt Flera artiklar av Jens Berg

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet