Barbro Teir: Missionen bär också digitalt
Ungefär hälften av de prenumeranter som har två eller flera tidningar har valt att övergå till 5+2-prenumerationer, vilket syns i HBL:s läsarsiffror.
Tidningshusen når fortfarande sin publik bäst med papperstidningen: 83 procent av läsarna använder pappret varje vecka. Motsvarande siffra för dator är 54 procent, för mobiltelefon 41 procent och för pekplatta 26 procent.
Kurvorna går dock åt olika håll: papperstidningens läsning minskar, datorn har legat på ungefär samma nivå de senaste fem åren, medan användningen av pekplatta och framför allt mobil ökar snabbt.
Detta framgår av den nationella medieundersökningen KMT (Kansallinen mediatutkimus) som publiceras två gånger om året, vårens mätningar ges offentlighet i dag.
När det gäller papperstidningarna minskar läsarnas antal för de flesta dagstidningar, så också för HBL (som är den enda av KSF Medias tidningar som mäts i KMT). Upplagan och därmed läsarantalet har gått ner under flera tiotals år, i snabbare takt sedan 2012, och under våren 2015 är tappet i läsare större än tidigare, hela 13,5 procent.
Detta är ingen överraskning utan ett kalkylerat resultat av den tidningsomläggning som genomfördes i januari i år, där vi började dela mera material mellan HBL, Västra Nyland och Östnyland. Ungefär hälften av de prenumeranter som har två eller flera tidningar har valt att övergå till 5+2-prenumerationer, vilket syns i HBL:s läsarsiffror.
Vad tänker vi göra åt detta?
1. Vi fortsätter att ge ut fina papperstidningar som är värdefulla för sina prenumeranter.
2. Vi lanserar i vinter helt nya digitala tjänster, både en app och en sajt, för de läsare som inte vill betala för en papperstidning. Med de här tjänsterna blir vi angelägna i allt bredare användarkretsar och erbjuder våra företagskunder ännu bättre synlighet digitalt. Utvecklingen är redan nu positiv: antalet unika veckoanvändare på hbl.fi har ökat med 36 procent hittills i år i jämförelse med samma period 2014.
3. Och under de två närmaste åren kommer vi att lansera nischade digitala tjänster och produkter som erbjuder ett engagerande innehåll för olika grupper av användare och företag.
Vi är övertygade om att KSF Medias mission – att agera för ett tvåspråkigt och mångkulturellt Finland, ett samhälle som bygger en hållbar framtid genom bildning, företagsamhet och öppenhet – kommer att upplevas som lika viktig för våra nya användare som den är för oss papperstidningsälskare. Papper, app, sajt – redskapen varierar, men budskapet är detsamma: Vi är med och bygger Finland.