Mediepulsen: Ekonomi lönar sig
Det är lönande med ekonomisk journalistik. Åtminstone om man som mätare använder Pearsons försäljning av Financial Times till japanska Nikkei. Köpesumman var hisnande 1,2 miljarder euro.
Nu vill Pearson sälja sin andel i sin andra ekonomiska tidning, veckomagasinet The Economist. Den andelen, 50 procent, beräknas vara värd omkring hälften av det FT inbringade. Pearson vill renodla sin verksamhet.
Financial Times är inte bara en tidning som betraktas om ovanligt insatt och pålitlig då det gäller ekonomiska nyheter, såväl inom EU och Storbritannien som också globalt. Det är också en tidning som betraktats som en föregångare då det gällt övergången från papper till digitalt och då det gällt att få läsarna att betala för det digitala innehållet.
Ironiskt nog har FT hört till de största kritikerna av japansk ekonomi de senaste åren.
Ekonomiskt var FT inte heller någon dålig tillgång, tidvisa förluster till trots. Men vad som är tillräckligt god lönsamhet är alltid en fråga ägarna definierar.
Brittiska medier anser att Pearson varit en bättre ägare till finanstidningen än Nikkei kommer att vara. Det trots att Nikkei ger ut sin egen, japanska finanstidning med gott renommé i Asien. Kritik får utbildningskoncernen främst för att inte ha satsat på och utvecklat FT till en produkt ägarna velat behålla.
Det som efterlyses är en ansvarsfull ägare. Var The Economist ska få sin ansvarsfulla ägare är ännu öppet. Ekonomiska nyhetsbyråer som Bloomberg och Reuters och tyska Axel Springer uppges vara intresserade. Springer var också en stark kandidat till förvärvet av FT, men fick se sig omsprunget av japanerna på slutrakan.
Ingen har antytt att Financial Times självständighet eller obundna linje skulle vara hotad i och med ägarbytet, tvärtom. Men britter är nationalistiska. Det är inte heller länge sedan Pearsons tidigare chefdirektör Marjorie Scardino sade att FT säljs ”bara över min döda kropp”.
Spelar det för oss som läsare någon roll vem som äger Financial Times eller The Economist? Eller att medievärlden blir allt mer centraliserad och global? Svaret kan vara både ja och nej, men knappast ja åtminstone på kort sikt. Men det är alltid bra att vara medveten om vem ägaren är.
För att ägaren har betydelse, speciellt i stora koncerner finns det gott om exempel på. Ett flagrant exempel är rapporteringen i USA om kärnkraftskatastrofen i Fukushima. Där presenterade nyhetskanalen NBC olyckan som mindre allvarlig än den var och ingen kritik av kraftverksreaktorn förekom. NBC ägs av General Electric som i sin tur planerade kraftverket i Fukushima.