Nyheterna tappar status
Våren 2012 blåste det upp till storm i Mediesverige efter att Bonnierägda TV4 flyttade ut nyhetsjournalistiken till ett eget bolag, Nyhetsbolaget. Journalistfacket rasade över nedmonterade lönevillkor samtidigt som dåvarande styrelseordföranden Jan Scherman hänvisade till ekonomin:
– Vi kommer att råka illa ut om vi inte effektiviserar och frigör resurser och kostnader för att bygga verksamheten framåt, sade han till Dagens Media i juni 2012.
Finlandsfödda journalister som jobbade på TV4 den våren har påmint oss om bråket efter att MTV nu i veckan gick ut med beskedet att bolaget utlokaliserar nyhetsjournalistiken till ett annat bolag, Mediahub. MTV äger det i sin helhet, tills vidare.
MTV är Bonnierägt och med modell från Sverige ska journalisterna i Mediahub producera nyheter enligt en beställar–producent-modell. Ledningen och fyra nyhetsankare blir kvar i moderbolaget MTV. Ansvarig utgivare och styrelseordförande för Mediahub är MTV:s starka kvinna Merja Yli-Anttila.
När vd Heikki Rotko kommenterade nyheterna i veckan lovade han samma kvalitet på MTV:s program som tidigare. Tittaren i soffan ska inte märka någon skillnad.
– Det här handlar om interna omstruktureringar. Den finska marknaden är mycket svag. Reklamintäkterna har sjunkit redan i fyra år. Vi ser också att de kommande åren kommer att vara tuffa, sade han.
Men alla är inte övertygade om att man måste lyfta ut journalistiken för att effektivisera. Det kan också göras under samma tak, menar Mikael Pentikäinen, tidigare chefredaktör för Helsingin Sanomat och numera chefredaktör för Maaseudun Tulevaisuus.
Det är därför med viss oro han följer med det som sker.
– Det här betyder, så vitt jag förstår, att nyheterna blir ett program bland andra. Merparten av MTV:s övriga program köps utifrån sedan tidigare. Nyheterna och journalistiken har haft en särställning men nu är det tydligen inte så längre.
Pentikäinen kan spåra en trend:
– Överlag kan man konstatera att journalistiken och redaktionernas roll har minskat i många mediehus. Den nya ägar- och ledargenerationen förstår inte alltid journalistikens betydelse för affärsverksamheten och dess betydelse i samhällsbygget.
Också Yle köper många program från fristående produktionsbolag, utifrån en idé om att det bästa kunnandet kanske inte alltid finns på Yle. Därtill stöder public service-bolaget den kreativa branschen i Finland genom sina köp.
Men nyheterna är heliga hos Yle, åtminstone tills vidare. De ska produceras internt, för att garantera ett oberoende.
Mot den bakgrunden är det intressant att tidigare Ylechefen Mikael Jungner i kölvattnet av MTV:s beslut om utlokalisering nu uppmanar public service-bolaget att komplettera sina egna nyheter med innehåll av nystartade Mediahub. På det sättet skulle Yle hjälpa till att stödja den finländska journalistiken, resonerar Jungner.
Det här är intressant för någonstans här närmar vi oss nyckelfrågan bland alla de obesvarade frågor som branschen brottas med: Vad är nyheterna värda?
Samtidigt skulle Yle stärka sin egen position. Jungner skönjer en nedmontering av traditionell broadcast-tv och en förflyttning till nätet, en utveckling som i förlängningen kan leda till att Yle står ensamt kvar med sitt uppdrag att upprätthålla markbunden tv i hela landet och framför allt ensamt med alla kostnader. Jungner laborerar med en tilläggskostnad på uppemot 50 miljoner euro om året. Detta samtidigt som majoriteten av publiken befinner sig någon helt annanstans, på nätet.