Nya röster lyfter podden
Behovet av att ifrågasätta självgoda, poddande mediemän har inte kommit till Svenskfinland – ännu.
Den svenska populärhistorikern Fredrik Lindström gjorde för några veckor sedan bort sig i SVT-programmet Fråga Kultureliten när han på frågan om varför människor tycker om att lyssna på mediemäns poddsändningar svarade att han inte skulle ägna en minut åt att lyssna på sånt. ”Det är en sådan där medelklassgrej. Man vill äta sushi och samtidigt skälla på att det är så trendigt med sushi”, sade Lindström självsäkert.
Problemet med Lindströms utsago är att den helt enkelt känns klantig. Inte minst då han själv gjort en karriär på att tala och skämta om ängsligt innerstadsfolk. Att Lindström inte heller verkar se poängen med poddsändningar – en metod för att publicera och prenumerera på ljudfiler via internet – är förvånande. Det luktar unken rädsla för "nymodigheter" man helt enkelt inte orkat befatta sig med.
Behovet av att ifrågasätta självgoda, poddande mediemän har inte kommit till Svenskfinland – ännu. Tvärtom kunde HBL förra veckan presentera en hel hop finlandssvenska poddar där förvånansvärt många av samtalen förs av både kvinnor och män. Visst, initiativen har hittills tagits av unga, relativt hippa bloggare och annat löst mediefolk men mixen av ämnen som behandlas i poddarna är bred. I de informella, avslappnade samtalen ryms allt från aktualiteter, familjeliv, journalistik och film till hur man skriver fantasy.
Receptet för att få till en lyckad podd verkar vara närheten – att ohämmat våga rota i vardagliga känslor och tankar. Helst ska man tydligen vara en duo. I HBL:s gallup var det bara två av poddsändningarna där fler röster än så fick komma till tals. Klart är också att många av poddarna erbjuder samtal som i dag inte kan höras på traditionell radio.
Mest lyssnare har enligt undersökningen podden Snakk där Linn Jung och Nadia Boussir i Vasa debatterar allt från mode till panikångest. Med upp till tretusen lyssnare per avsnitt kan paret jobba med podden ”på riktigt”. Ett annonssamarbete där de sponsrande företagen nämns i början av sändningen gör det möjligt att spela in och klippa podden regelbundet. Gissar jag rätt dröjer det inte länge förrän Snakk flyttar in hos ett större mediehus. Det viktigaste är inte plattformen utan att fritt får prata om vad fan som helst, svarar Linn Jung glatt när jag ställer frågan.
Själv skulle jag gärna höra en ärlig, svenskspråkig podd om arbetslivet. Eller, för att upprepa ett förslag från gallupen, en podd om medier. Helst med synpunkter av mediecheferna själva. Erövra poddvågorna, den som hinner först!