Morgonen, klockan och radiosällskapet
Det skulle ske inom tio år. Radion skulle digitaliseras och det tungrodda FM-nätet skulle köras ned. Lyssnarna skulle få oändliga möjligheter att själva välja sitt innehåll utifrån egna intressen och preferenser. Den samlade medieexpertisen förutspådde att så måste ske, annars skulle radion gå en ond bråd död till mötes.
Tio år senare har vi facit på hand. När siffrorna för 2013 (den nationella radioundersökningen KRT) nyligen presenterades kunde man konstatera att den traditionella radion i allra högsta grad lever och mår bra i Finland. 94 procent av finländarna lyssnar på radio varje vecka och tre fjärdedelar gör det dagligen. Medelfinländaren lyssnar på radio över tre timmar varje dag. Nedgången under tio år har varit marginell.
Fortfarande är FM-radion helt överlägsen. Kurvorna för radiolyssnandet över nätet och via mobilen har under de senaste åren varit mer eller mindre horisontella, trots att de flesta finländares maskinpark under samma tid har revolutionerats. I dag har cirka 60 procent av finländarna tillgång till en smarttelefon, men endast åtta procent använder den till att lyssna på radio.
Givetvis kan allt det här delvis förklaras med att utvecklingen av de digitala radioapparaterna inte har tagit fart och med att innehållsproducenterna har varit konservativa i sina kanalstrategier. Men en stor del av förklaringen ligger nog i själva radions hjärta som består av tre delar: morgonen, sällskapet och klockan.
Finländarna vaknar med kaffe, morgontidningen och radion. Radion står på i köket och nyheterna rattas in i bilen på väg till jobbet. Den kvarttimme vi lyssnar allra mest infaller på vardagar från klockan 8, då drygt 1,3 miljoner finländare har radion påknäppt.
Radion är för många ett troget sällskap och en trygg vän. Trots att de flesta av oss i dag har tillgång till cirka 20 FM-kanaler och tusentals kanaler över nätet, lyssnar vi regelbundet på endast en eller två kanaler. Traditionens makt är stor.
Radion fungerar också som den perfekta direktsända klockan som ger oss rytm i rutinerna. Du vet att du är försenad till träningarna om du hör den långa väderrapporten i bilen eller att du borde väcka barnen senast när det vankas lyssnartävling. Det är bland annat därför det ofta blir ett ramaskri när kanalerna ändrar i sina tablåer.
När de färska radiosiffrorna presenterades intervjuades producenten Anne Achté, som forskat i radions framtid vid Oxford University. Hon fick bland annat den självklara frågan hur radiolyssnandet på sikt kommer att förändras. Hon målade upp en bild av att radion då är mobil och att lyssnarna själva kan skräddarsy sitt innehåll. Skärmarna ger radion helt nya möjligheter till interaktivitet och hon ansåg att det är möjligt att bland annat glasögon och armbandsur förses med en inbyggd radiomottagare.
Hon förutspådde att det här sker inom tio år.