Vargen bredare än tv-flundran
Tänk om småfolket skulle tillverka spikburkar i Strömsö? Tänk om elefantens hjärta skulle slå snabbare än hamsterns? Tänk om tiden skulle mätas i form av hjulningar och hopp? I den första av höstens två stora finlandssvenska barnsatsningar är fantasin i fokus.
Programmet Undra sa flundra, som hade premiär på Yle Fem i fredags, tar vid efter populära Buus-fredag som i sin tur var efterföljaren till det ännu populärare Oppåner å hitådit. I Undra sa flundra utgörs ramberättelsen av programledaren Hanna Enlunds och några barns samtal, funderingar och experiment kring ett givet tema. I det första avsnittet avhandlades olika aspekter av tid. Ramberättelsen varvas med korta inslag om småfolk som bor i olika krypin vid inspelningsplatsen Strömsö. Verkligheten är inte allt här i världen, som det ju står på Strömsös yttervägg.
Barnredaktionen i Vasa har en stark tradition och ett stort kunnande i att få barnen avspända framför kameran. Också i Undra sa flundra fungerar det här elementet. Hanna Enlund skapar en avslappnad stämning där barnen spontant resonerar om även abstrakta saker.
Själva konceptet är en hybrid där fakta möter fiktion och bildning korsas med ren underhållning. Slutresultatet är en spännande kompromiss, som verkar grunda sig på att halva redaktionen ville göra något seriöst medan andra halvan ville ägna sig åt fredagsunderhållning. Det första avsnittet kändes som en blandning av utbildningsprogrammet Pussel och en julkalender.
Undra sa flundra är primärt tänkt för de yngre barnen och sekundärt för hela familjen. Ett test hemma visade att åttaåringen älskade programmet medan tioåringen avbröt tittningen efter endast några minuter med kommentaren "konstigt".
Höstens andra finlandssvenska barnnyhet Vinter Varg, som har premiär i Buu-klubben i kväll, rör sig innehållsmässigt i samma gränstrakter som Undra sa flundra. I dramaserien Vinter Varg försöker en äventyrare förhindra en ond doktor från att förstöra alfabetet. Äventyraren Varg måste lösa 29 olika bokstavsrebusar för att stoppa språkkatastrofen.
Substansen är direkt pedagogisk, men presentationen andas spänningsdrama. Målsättningen med serien är att öppna barnens ögon för bokstäver via en dramaturgi som bygger på kampen mellan det goda och det onda. Det är ett enkelt men också mycket fungerande upplägg. Vinter Varg har större förutsättningar än Undra sa flundra att locka hela familjen till tv-soffan.
Såväl Undra sa flundra som Vinter Varg görs av produktionsbolag med understöd från de finlandssvenska fonderna. Fondfinansieringen utvecklades när Yles finansieringsmodell var oklar. Nu när statsmedia är tryggat med en indexjusterad skatt skorrar fondstödet illa.
Tänk om Yle skulle använda skattepengarna till sin kärnverksamhet, som exempelvis barnprogram?