Plan B
”Sen när du får sparken kan du alltid öppna ett hundhotell” sa min tonåring och skämtade bara lite. Det krassa budskapet i dagens Finland har redan gått fram: det finns inga garantier för att få eller få behålla ett jobb. Inte för journalister, varken i kommersiella mediehus eller inom public service, inte för kommunalt eller statligt anställda, inte för diskare eller direktörer, inte ens för den som ger jobbet sitt allt och lite till.
Ibland ter sig urvalsprocessen slumpmässig, ologisk och orättvis, det är ”random” vem som får gå, som tonåringen skulle uttrycka det. Anställningstrygghet är ett utdöende ord.
Enligt Finlands Journalistförbund har sexton större mediekoncerner och tidningar samarbetsförhandlat enbart i år och ytterligare ett halvt dussin har ännu inte avslutat förhandlingarna. ”Och fler är att vänta”. Också KSF Media, dit HBL hör, skär ned med 48 årsverken.
För mediehusen gäller det att klara livhanken. För den enskilda journalisten likaså. Så vad ska man hitta på?
I facktidningen Journalisten berättar tre före detta journalister om sina nuvarande jobb. Den gemensamma nämnaren är att journalistiken bytts mot informatörstjänster: sportjournalisten på kvällstidningen blev informationschef på HIFK, nyhetschefen på Helsingin Sanomat ansvarar nu för Disponentförbundets budskap och nyhetsjournalisten på Aamulehti hoppade över till Arbetspensionsförsäkrarna TELA.
Resurserna förskjuts från mediehus som gör traditionell journalistik till dem som serverar en mer riktad kundkommunikation. Medie- och PR-byråer, de som producerar kundtidningar, som skräddarsyr information för privata beställare, som hittar på helt nya produkter - där är de ekonomiska vinnarna i dagens medielandskap.
Det är ingen hemlighet att de finlandssvenska kommersiella mediehusen har öppnat upp en diskussion om samarbete. Häromveckan ordnades en - ja, ursäkta att man tar i från tårna - historisk träff i Helsingfors där representanter för samtliga av dessa var på plats.
Ännu är det för tidigt att säga vad samarbetet konkret kommer att utmynna i, men idéer är det ingen brist på.
Hajpade business- och ledarskapscoachen Simon Sinek (han med boken Start with Why) har sagt att ”ord kan inspirera, men endast handling kan skapa förändring.”
Nu krävs förändring, inte skickligt lagda ord, för att mediehusen inte ska förblöda. För ett är säkert: Det är klokt för såväl mediehus som enskild journalist att vara öppen för nytt. Att ha plan B redo i fickan. B som i bättre. Eller B som i bra hundhotell.
Skribenten är innehållsdirektör på KSF Media