Det brinner i telefonen
En vårdag 1973 ringer Motorolas propellerhatt Martin Cooper ett triumferande samtal till ärkerivalen Joel Engel vid Bell Labs. Samtalet, som gjordes med ett åbäke på drygt ett kilo och 23 centimeter, lär vara det första med en handhållen mobiltelefon. Knappast anade ens Cooper själv att hans konstruktion 40 år senare skulle vända upp och ner på hela medievärlden.
I veckan presenterade de svenska kvällstidningsjättarna sina färska siffror på mobilanvändningen i sommar. Lillasyster Expressen nådde en ny milstolpe när de överskred tre miljoner unika mobilanvändare förra veckan. Det är en ökning med 253 procent i jämförelse med 2012! Expressens chefredaktör Thomas Mattsson beskriver det som en branschförändring.
Aftonbladets mobilsiffror är ännu mer hisnande. Förra veckan nosade de på fem miljoner unika användare. Under tisdagen den veckan slog tidningen också sitt mobilrekord för en dag när drygt 2 miljoner unika besökare använde deras tjänster.
Den största orsaken till de extrema statistiktopparna var skogsbranden i Västmanland, men även utan enskilda dramatiska nyheter är den långsiktiga utvecklingen entydig. Coopers apparat transformeras snabbt till att bli den ledande plattformen för att konsumera nyheter i text och bild.
Liksom då landstiger även nu de flesta trenderna västerifrån. Det svenska mediebeteendet brukar slå ut i blom i Finland med några års fördröjning, men också här är det nu kvällstidningarna som leder mobilloppet. Ilta-Sanomat skrev ett stycke tidningshistoria när de i slutet av maj överskred två miljoner unika mobilanvändare på en vecka. Det stora dragplåstret då var ishockey-VM.
Och om mönstret från Sverige håller i sig har vi bara sett början ännu.
Också här på HBL pekar mobilkurvorna spikrakt uppåt, trots att vi inte rör oss i miljonligan. För fyra år sedan stod mobilanvändningen för tre procent av trafiken till vår webbplats och i dag görs redan hälften av våra besök med en mobiltelefon eller pekplatta. Konsumtionen av våra digitala tidningsprodukter sker numera nästan uteslutande med pekplatta eller mobiltelefon.
När Martin Cooper utvecklade sin nya apparat var hans vision att skapa "den personliga telefonen", som representerar en individ och inte som tidigare en plats eller ett kollektiv. 40 år senare symboliserar hans uppfinning hela individualiseringen i vårt samhälle. Omskrivet till medievärlden är konsekvenserna enorma.
Massmedierna blir med mobiltelefonen individmedier.