Solen går upp på kvällarna
Kombinationen mediehus och stigande kurvor har på sistone varit sällsynt. Nyheterna från de nordiska mediehusen har främst handlat om sjunkande upplagor, usel ekonomi och samarbetsförhandlingar. Därför har det känts mycket ovant att under början av året mötas av positiva diagram med gröna pilar som pekar spikrakt uppåt.
Knappt tre veckor efter lanseringen av HBL Kväll kan man med stöd av siffrorna lugnt konstatera att det är en produkt som hittat sina läsare. Redan första kvällen var det drygt 10 000 som laddade ner tidningen och intresset har fortsatt på en hög nivå. Även den kvalitativa responsen från både läsare och annonsörer har varit mycket positiv.
När en negativ nyhet tenderar att leda till fler negativa nyheter för att bli en nattsvart trend, fungerar positiva nyheter på samma sätt–men tvärtom. I HBL Kvälls kölvatten skuttade besökarantalet på hbl.fi upp med nästan 30 procent i jämförelse med året innan. Också nedladdningarna av magasinet HBL+ har fått sig en rejäl skjuts framåt och produkten börjar äntligen nå det antal läsare den är värd.
Cirka 40 procent av våra läsare är nu aktiva digitala användare av våra produkter. Även det här är en siffra som vi, och också de flesta övriga mediehus, enbart kunde drömma om för ett år sedan.
I takt med att allt fler läsare blir blandkonsumenter av papper och digitalt, trappas även innehållsutvecklingen upp. Grovt förenklat och mycket generaliserat tar det digitala över de snabba nyheterna och det nischade innehållet medan papperstidningen bjuder på sammanhangen och helheten.
I veckan nåddes vi av nyheten att svenska Mittmedia drar det här resonemanget till sin spets. Koncernen börjar trycka sina tidningar dagtid och ger därmed upp papperstidningens roll som förmedlare av allmänna nyheter. Fokuset i papperstidningarna flyttas till egna nyheter, förhandsreportage och efterhandsanalys. Nätet tar hand om resten.
Mittmedias drastiska beslut har mötts med blandade känslor både bland läsarna och i branschen. Å ena sidan upplevs åtgärden som klarsynt och modig, å andra sidan som förhastad och dumdristig. I vilket fall som helst är det många som nyfiket följer med utgången.
Efter att tidningsbranschen i flera år handfallet följde med de röda siffrorna och de dalande kurvorna, har många nu rest sig och kavlat upp ärmarna. Innovationerna duggar tätt och i ett sådant klimat föds ofta de gröna pilarna.