Gulnade blad på blank skärm
Något gammalt, något nytt, något lånat och mycket orange. När jag för en tid sedan fick frågan vad som är bäst med att leda en 150-årig tidning, svarade jag något i stil med att styrkan uttryckligen ligger i det djup som åldern för med sig.
Vi har ingen uttalad slogan för vårt jubileumsår, men om vi hade en skulle den handla om hur det gamla möter det nya. Bland de första synliga resultaten i vårt firande är serien Historiska avtryck, som gör nedslag i historien sett med Hufvudstadsbladets glasögon. Parallellt med att vi återger de historiska händelserna återpublicerar vi även digitalt hela den tidning som artikeln ingick i. De gamla tidningarna hittar du på samma ställen som e-tidningarna och de ingår i din tidningsprenumeration.
När jag bläddrar igenom de gamla sidorna påminns jag om hur detaljrika speglar av sin tid en dagstidning är. De stora linjerna hittas ofta i de små detaljerna. Det handlar om språk, bilder, uttryck och rubriker, som reflekterar och avslöjar rådande attityder.
1959 kunde man läsa rubriken "16 i negerfamilj döda i husbrand" med en förklarande mening om att branden inträffade medan husfadern var ute på jakt. Två år senare ondgör sig dock vår tidning över att en pojke i Ilomants tvingats lämna skolan på grund av att han är zigenare. Den upprörda skribenten frågar sig om "denna vrånghet är verklig i Finland 1961"?
Också annonser och placeringen av annonser är en guldgruva för historieintresserade. Den ärkestereotypa kvinnobilden är i det närmaste obegriplig och definitionen av hälsoprodukter får en att skratta högt. För drygt 50 år sedan lanserade till exempel cigarettmärket Kansas sin nya filterprodukt som en vetenskaplig revolution i hur smakfull och nyttig den är. För en ung tidningskonsument kan också placeringen av dödsannonserna på första sidan kännas avig, men under vinterkriget i januari 1940 var det en självklarhet.
När vi under jubileumsåret lanserar nya produkter, som till exempel HBL Kväll, handlar det i ett anrikt mediehus inte om lösryckta handlingar. I ryggsäcken finns 150 år av kunskap, misslyckanden och framgångar. Historien är en del av tidningens DNA och rätt använd är den en oerhörd styrka i den massiva förändring som mediebranschen genomgår.
En förutsättning för en lyckad och hållbar utveckling är kunskap om det förflutna. Först då kan man förstå nuet och handla med tanke på framtiden.