Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Fredrik Sonck
    Ledare
    Fredrik Sonck
    "Medborgarskapets inneboende idé är starkt förknippad med en jämlikhetstanke."

    Vägra vara kund

    Publicerad: 30.01.2016 20.05

    Ämnesord

    • Kunder
    • medborgarskap

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Ibland envisas välfärdsstaten med att referera till mig som en "kund". Det kan hända både i brev och i möten med dess mänskliga representanter. Jag upplever att det är som att spotta på vår relation. Inte så att jag skulle bli direkt sårad – min och välfärdsstatens relation är inte intim på det viset – men jag upplever en intellektuell kränkning. Och nej, det handlar inte bara om "ett ord".

    Kundifieringen av medborgaren har kritiserats tidigare, men mycket tyder på att välfärdsstatens administratörer inte riktigt uppfattat den diskussionen. Då jag gör några kvicka och naturligtvis helt ovetenskapliga googlingar, sökningar på olika myndigheters webbsidor och i lagstiftningen får jag intrycket att kundifieringen är mindre i lagtexten, än i det språk som myndigheter använder då de beskriver sin verksamhet. I Sjundeå kan barn vara "fostervårdskunder", i Esbo är man "kund vid en hälsovårdsstation" och vid Helsingfors stadsbibliotek är man kort och gott "kund".

    Värst är Folkpensionsanstalten som på sin webbsida presenterar sin verksamhet på följande sätt: "FPA svarar för den ekonomiska grundtryggheten för dem som är bosatta i Finland. Alla som bor här är FPAs kunder ...". Om jag får dela ut en guldmedalj går den till den FPA-chef som i en kolumn på ynka 620 ord använder ordbildningen "kund-" inte mindre än 40 gånger.

    Handlar det om slentrian? Onyanserade översättningar av finskans "asiakas"? En business-jargong som gör intrång? Eller en politisk agenda vars språkliga dna sugs upp ute i samhället?
    Vilka anledningarna än är, är detta oroande. En stat är en stat. En medborgare är en medborgare. Allt språkbruk som på något sätt konstruerar bilden av mig som kund (eller ägare) i AB Finland är i bästa fall vilseledande. För Finland är inget företag, och jag köper ingenting. Medborgarskapet är min grundlagsenliga rättighet.
    Det inkluderar förstås också skyldigheter, som att betala skatt. Men på det individuella planet har skattetransaktionerna inget som helst samband med vilka rättigheter jag har som medborgare i välfärdsstaten Finland.
    Medborgarskapets inneboende idé är starkt förknippad med en jämlikhetstanke. Tyvärr är den medborgerliga jämlikheten inte alltid en realitet, men själva idealet är essentiellt för att formulera kritik mot olika orättvisor i samhället. Som kunder är vi däremot per definition inte jämlika. Och att kalla medborgaren för kund är i grund och botten att urholka något, att på orwellskt vis säga: alla finländare är jämlika, men vissa finländare är mer jämlika än andra.

    Fredrik Sonck
    Ta kontakt Flera artiklar av Fredrik Sonck

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet