Paradox
Världen öppnades men resultatet blev att den krympte. En av vår tids största paradoxer handlar om kombinationen av samhällsdebatt och digitaliseringen av vår kommunikation och information.
När vi fick möjligheten att ta del av nästan vilken information som helst och kanalerna medgav en omedelbar chans att påverka, blev resultatet i stället att vi nischade in oss på små frågor och knöt starkare band enbart till likasinnade. I stället för att ge oss in på en bred global debatt om samhället började vi göra tummen upp för kompisarnas efterrätter.
I sin färska pamflett 10X Finland har de digitala företagarna Jaakko Tapaninen och Marko Ahtisaari intervjuat en lång rad internationella tänkare om deras syn på det offentliga samtalet i en digital värld. Den dystra slutsatsen är att digitalisering och demokrati har blivit allt svårare att förena.
En förenklad definition på en västerländsk demokrati är när en folkvald majoritet bestämmer men där minoriteternas rättigheter beaktas. Det klassiska samhällsbygget grundar sig på att informationen är någorlunda synkroniserad och på att medborgarna upplever vissa frågor som viktiga och gemensamma.
En förenklad konsekvens av digitaliseringen är att debatten har blivit blixtsnabb men fragmenterad, och att det enda som återstår är mer eller mindre högljudda minoriteter som sällan diskuterar gemensamma frågor.
I Tapaninens och Ahtisaaris pamflett intervjuas bland annat Joi Ito, som är chef för det erkända medielabbet vid MIT i Boston. Ito, som är djupt bekymrad över utvecklingen, säger: Problemet är att teknologin möjliggör att alla får sin röst hörd men vi får ingen att lyssna tack vare den.
En av orsakerna är givetvis att de breda, och ibland samhällsbärande, medierna har rämnat i kanterna och inte lyckats hitta sin position efter den digitala revolutionen.
När nyhetssändningar och dagstidningar bland många medborgare har hamnat i marginalen finns det inte längre en naturlig plats där samhällets samtalsklockor synkroniseras.
En intressant iakttagelse från det egna arbetet med utveckling av nya produkter är att medvetenheten om detta finns. Den finns också i generationen som är född och uppvuxen i en digital värld. När vi intervjuar unga läsare så svarar många att de inte enbart vill ha personifierad information utan att de också vill ha en överblick av nyhetshelheten.
"Jag är rädd att jag missar något viktigt annars", som flera testpersoner uttrycker det.
Insikten är alltid en bra start, men tyvärr är de inte beredda att satsa egna pengar för att få sammanhanget.