Samhällsfara när Sonera strular
Eftersom vi i dag på samhällets alla nivåer är helt beroende av fungerande mobilnät är det allvarligt när en stor operatör strular i nio timmar.
Beroendet av de mobila näten gäller inte enbart privatpersoner utan också företag och samhällsfunktioner. Räddnings- och säkerhetsmyndigheter har visserligen egna nät men det gör ändå inte problem med mobilnäten mindre allvarliga.
När Soneras mobilnät är mer eller mindre utslaget under nio timmars tid som i tisdags är det alltså ingen småsak. Problemen drabbade hela landet, särskilt telefonsamtal och textmeddelanden, i mindre grad datatrafik.
Nödsamtal ska alltid fungera även om den egna operatören är ur spel. Det är bra, men det är inte sagt att alla är medvetna om att det ska gå att ringa nödsamtal, eller att man ska plocka ut sitt simkort om samtalet inte lyckas.
Problemen i tisdags berodde på ett fel som uppstod i samband med en uppdatering av mobilnätet. Sådana uppdateringar görs flera gånger i månaden.
Därför är det naturligt att Kommunikationsverket reagerar med kraft på tisdagens problem.
Kommunikationsverket förutsätter att telebolagen bereder sig på eventuella problem och har reservsystem. Just för att vi är så totalt beroende av att nättrafiken i alla dess former fungerar måste verksamheten vara så tryggad som möjligt i alla tänkbara situationer.
Faktum är att just Sonera under den senaste tiden har drabbats av störningar rätt ofta – det hände både i augusti och i september. Därför gick Kommunikationsverket grundligt genom Soneras felrapporter i fjol. Man hittade saker som krävde en vidareutredning, till exempel hur Sonera informerar om störningar. Det fanns ingen enskild orsak till störningarna och de fel som hittades har Sonera korrigerat.
Företaget vill i alla fall enligt medieuppgifter i går inte kännas vid att man skulle ha drabbats av ovanligt många fel. En lite ödmjukare attityd från Soneras sida skulle inte skada. För som chefen för Kommunikationsverkets cybersäkerhetsenhet konstaterar: kunderna kan rösta med fötterna.