Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Susanna Ginman
    Ledare
    Susanna Ginman
    "En lite ödmjukare attityd från Soneras sida skulle inte skada."

    Samhällsfara när Sonera strular

    Publicerad: 20.01.2016 11.30

    Ämnesord

    • Sonera
    • mobilnät

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Eftersom vi i dag på samhällets alla nivåer är helt beroende av fungerande mobilnät är det allvarligt när en stor operatör strular i nio timmar.

    Beroendet av de mobila näten gäller inte enbart privatpersoner utan också företag och samhällsfunktioner. Räddnings- och säkerhetsmyndigheter har visserligen egna nät men det gör ändå inte problem med mobilnäten mindre allvarliga.
    När Soneras mobilnät är mer eller mindre utslaget under nio timmars tid som i tisdags är det alltså ingen småsak. Problemen drabbade hela landet, särskilt telefonsamtal och textmeddelanden, i mindre grad datatrafik.

    Nödsamtal ska alltid fungera även om den egna operatören är ur spel. Det är bra, men det är inte sagt att alla är medvetna om att det ska gå att ringa nödsamtal, eller att man ska plocka ut sitt simkort om samtalet inte lyckas.
    Problemen i tisdags berodde på ett fel som uppstod i samband med en uppdatering av mobilnätet. Sådana uppdateringar görs flera gånger i månaden.
    Därför är det naturligt att Kommunikationsverket reagerar med kraft på tisdagens problem.
    Kommunikationsverket förutsätter att telebolagen bereder sig på eventuella problem och har reservsystem. Just för att vi är så totalt beroende av att nättrafiken i alla dess former fungerar måste verksamheten vara så tryggad som möjligt i alla tänkbara situationer.
    Faktum är att just Sonera under den senaste tiden har drabbats av störningar rätt ofta – det hände både i augusti och i september. Därför gick Kommunikationsverket grundligt genom Soneras felrapporter i fjol. Man hittade saker som krävde en vidareutredning, till exempel hur Sonera informerar om störningar. Det fanns ingen enskild orsak till störningarna och de fel som hittades har Sonera korrigerat.
    Företaget vill i alla fall enligt medieuppgifter i går inte kännas vid att man skulle ha drabbats av ovanligt många fel. En lite ödmjukare attityd från Soneras sida skulle inte skada. För som chefen för Kommunikationsverkets cybersäkerhetsenhet konstaterar: kunderna kan rösta med fötterna.

    Susanna Ginman
    Ta kontakt Flera artiklar av Susanna Ginman

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet