Obegripligt motstridigt om Malm
Företag ska stödjas. Finland ska vara attraktivt för utländska investerare. Ändå vill man strypa en växande sektor genom att köra ner Malms flygplats.
Kommunikationsministeriets rapport från den 5 oktober slår fast det som många sagt förut: det finns inget alternativ för att ersätta Malms flygplats.
Finlands flygarförbund påpekar att ett allt mer globaliserat Finland behöver de snabba förbindelser och den rörlighet som Malms flygplats har goda förutsättningar för att kunna leverera – och till betydligt lägre kostnader än det planerade bostadsbygget på den ursprungliga sumpmarken innebär.
Malms flygplats är redan nu den mest frekventerade efter Helsingfors-Vanda. En stor del av flygarutbildningen finns också i Malm.
De politiska ansträngningarna för att blunda för byggnadsbehovet som skulle behövas för förbättrad och utvidgad verksamhet på flygplatsen är imponerande. Varken lokala företags eller intresseorganisationers försök till en omprövning har haft något resultat.
Ändå finns det de som tror på en framtid för Malm. I veckan meddelade företaget Go Aviation att den inleder en flygverksamhet av ny typ mellan Malm i Helsingfors och vilken som helst annan stad i Europa (HBL 30.10). Bolaget säger sig dessutom vara det enda kolneutrala flygbolaget i Europa.
Regeringens halstarrighet när det gäller Malms flygplats är obegriplig också med tanke på vad som sägs i regeringsprogrammet.
En förutsättning för att locka utländska investeringar till Finland och för finländska exportinriktade företag är goda kommunikationer, inklusive flygförbindelser.
Det behövs mer skräddarsydda lösningar med smidig trafik, korta väntetider och flexibla rutter.
Situationen vore mer förståelig ur kostnadsaspekten om det handlade om att bygga en ny "andra" flygplats. Nu finna det redan en sådan, trots att staten gör sitt bästa för att strypa den.
Hur går detta ihop med det regeringen så brinnande önskar: att utländska företag ska lockas till Finland, om det enda man kan anvisa är långa köer vid incheckning och ofta flera byten?
Globaliseringen kräver mer flexibilitet.