Politisk hetluft kring Malm
Utan kostnadskalkyler och utan att vissa förhandsvillkor uppfyllts går man vidare med att köra ner Malms flygplats.
Det är rimliga krav som stödföreningen Malmin lentokentän ystävät ry anför i en skrivelse till Nylands närings-, trafik- och miljöcentral (NTM-central) med anledning av att föreningen vill bevara Malms flygplats.
Föreningen hänvisar till lagen om bevarandet av nationellt betydelsefulla kulturmiljöer. Bostadsbyggandet kan fördröjas och kanske också ändringar är möjliga.
Sannolikt är att NTM-centralen försöker komma fram till någon form av kompromiss.
Fokus sattes ursprungligen på att bygga billiga bostäder i huvudstadsområdet – behovet är som känt stort i Helsingfors.
Först hette det att området skulle få bostäder för 10 000 invånare. Senare har antalet skrivits upp med mer än det dubbla och nu gör Helsingfors upp planer för att få plats för bostäder för 25 000 invånare. Utvecklingen är naturlig med tanke på inflyttningen till Helsingfors.
Flera väsentliga frågor förblir obesvarade. Preciserade kalkyler för vad det skulle kosta att omvandla området till bostadsområde saknas också.
Det är inte en alldeles irrelevant aspekt. Orsaken till att Malms flygplats placerades just på det område där det finns i dag var att det var sumpmark som enligt dåtida bedömningar inte dög för någonting annat.
Det betyder att marken måste saneras efter flygverksamheten och att man måste beakta att det är just en sumpmark som man ska bygga bostäderna på.
Någon kalkyl över vad det grundläggande arbetet för att byggnadsarbetet ska komma i gång skulle kosta har inte presenterats. Det är ändå inte långsökt att tro att de nya bostäderna knappast blir billiga.
Ingen kan heller svara på frågan om vad som är ett "rimligt pris" trots att termen gärna används, antagligen för att ge ett sken av att "rimligt" signalerar att någonting är "billigt".
Besvär på besvär har inlämnats sedan staden i fjol meddelade att den köper de fastigheter på Malms flygfält som Finavia har upprätthållit. Också justitiekanslern har varit inkopplad. Men JK:s uppgift är att undersöka lagligheten i hur besluten fattats och i september meddelade han att några formella oegentligheter inte har kommit fram.
Vänsterförbundets Merja Kyllönen som var trafikminister 2011-2013 uttalade sig utifrån uppgifter som inte höll streck när hon lät förstå att användningen av Malms flygplats var marginell. I själva verket har flera utredningar visat att verksamheten på Malms flygplats är livlig och skulle ha goda förutsättningar att växa.
Ingen har kunnat föreslå en alternativ plats för flygverksamheten, vilket var ett förhandsvillkor för att verksamheten i Malm skulle läggas ned.
Malms flygplats är också den mest frekventerade i Finland efter Helsingfors-Vanda.
På staden fortsätter planeringen för bostadsområdet, enligt Helsingin Sanomat (16.10). På staden säger man att "det alltid finns miljö- och kulturhistoriska argument som kan anföras mot ett byggande".
Det är säkert sant. Men när det gäller Malms flygplats handlar det inte bara om en förenings vilja att bevara Finlands första flygplats från 1936 av nostalgiska skäl.
I motsats till Malms flygplats har andra knappast stöd av flera internationella organisationer vilkas uppgift är att bedriva arkitektonisk forskning och verka för att arkitektoniskt värdefulla byggnader och miljöer bevaras.
Helt ute i ogjort väder är föreningen alltså inte.
Det kommer att dröja flera år innan ett beslut fattas.
Malms flygplats öde handlar helt enkelt om politisk prestige.