Ledarkrönika: Formspråk
Dagens Nyheter är Nordens bäst designade tidning – för tredje året i rad. Två andra tidningar som också plockade högsta poäng var danska Politiken och Helsingin Sanomat. Applåderna rungade, kindpussarna och champagnekorkarna small och ryggdunkarna var många.
Society of News Design Scandinavia sammanstrålade nyligen i Köpenhamn till sin årliga konferens och sin årliga prisutdelning. Inför en krympande skara deltagare – mediernas kris syns också här.
En klick för inbördes beundran kan någon tänka, kanske inte helt fel. Men utgångspunkten är du, kära läsare. Vi som tänker på presentation och paketering tänker också på dig.
Det visuella inom mediebranschen utvecklades med en närmast explosiv kraft under 1990- och 00-talen. Då insåg vi att bilden, grafiken, typografin och spaltindelningen var av avgörande betydelse för att nå dig. Och nu fanns tekniken där som gjorde det lätt för oss att nästan skapa små konstverk. Från att ha massproducerat urtråkiga tryckta sidor kunde vi forma om innehållet till någonting attraktivt och vackert. Så att du inte skulle kunna säga nej.
Vi lärde oss att paketering och presentation har en enorm genomslagskraft. Men också att den kraften saknas om det inte samtidigt finns ett innehåll.
Här är det kanske på sin plats att erkänna också misstag: Ibland gjorde vi presentationer som ingen begrep. I jakten på det vackra glömde vi ibland innehållet. Vi glömde dig.
Men så fick vi också på käften. Av dig.
Vi lyssnade, vi lärde och i dag tror jag vi har lärt oss nästan allt vi kan lära oss – vad gäller paketeringen och presentationen av den tryckta tidningen.
I dag är verkligheten en annan. Många – kanske också du – får sina läsupplevelser och nyheter i andra kanaler.Den digitala paketeringen är i barnskorna. Vår stora utmaning är att försöka luska ut vad du vill ha. Vad gillar du? Hur ska paketet se ut för att du ska ta dig an det?
Bland designcelebriteten i Köpenhamn hade ingen ett svar. Alla famlar och undrar.
Mediehusen är fyllda med duktiga designer som desperat söker nya former och nya regler för att du ska finna innehållet attraktivt.
Just nu tror vi mycket – men vet väldigt lite. Vi experimenterar.
Och vi litar på att du också den här gången ger oss på käften – eller rentav en kram.
Under tiden försöker vi följa den här regeln:
Var ärlig mot din publik och du kommer att skapa något som är tidlöst.
(Paul Arden, legendarisk brittisk designer)