Skuldfrågan måste också utredas
Att det var en rysktillverkad Buk-missil som träffade passagerarplanet MH17 ovanför Ukraina är klart. Men också skuldfrågan måste utredas.
Vad som hände i Ukraina i juli 2014 när det malaysiska passagerarplanet exploderade och störtade har äntligen fått åtminstone en viss förklaring. Rapporten som publicerades i tisdags slår fast att det var en rysktillverkad Buk-missil som exploderade på mycket kort avstånd från flygkroppen.
Det finns ingen anledning att betvivla detta tekniska rön.
Det positiva är att rapporten utesluter en rad förklaringar och spekulationer som har förekommit sedan sommaren 2014.
Men den allra största utmaningen kvarstår. Vem gav order om och låg bakom avfyrningen av missilen?
Ryssland har stämplat rapporten som allt annat än opartisk och hävdar att den typ av Buk-missil som användes inte har funnits i den ryska militärens arsenal på länge. Ryssland pekar finger mot Ukraina och hävdar att den ukrainska armén fortfarande besitter dessa äldre modellers missiler.
Ukraina bestrider att det skulle ha haft någonting att göra med nedskjutningen av planet.
Det råder inte ens enighet om huruvida det område missilen måste ha avfyrats från var i de ryskstödda separatisternas kontroll i juli 2014.
Det som ingen kan bestrida är att det var separatisterna som försinkade undersökningsarbetet. Det dröjde länge innan vrakdelarna och de döda kropparna kunde bärgas från området. Till de mer vämjeliga detaljerna hör också rapporterna om hur de döda passagerarnas resväskor tömdes på deras personliga tillhörigheter.
Ryssland röstade i somras mot förslaget att instifta en FN-tribunal för att utreda nedskjutningen och skuldfrågan. Det är emellertid klart att undersökningen går vidare på den punkten. Det kommer ändå att dröja länge innan en utredning om vem som bär skulden är klar.
Nedskjutningen av MH17 som ledde till 298 civilas död blev en vändpunkt i kriget och ledde till att sanktionerna mot Ryssland skärptes ytterligare.
Om Ryssland anser sig fel behandlat och utan skuld vore det bästa sättet att bli av med restriktionerna att samarbeta med utredarna i stället för att ställa sig på tvären.