Mumin blir bokförläggare
Förlagsmonopolet utmanas, Muminarvets förvaltare tror på den finlandssvenska litteraturen.
Fusionen mellan Schildts och Söderströms 2012 kritiserades för att det uppstod ett förlagsmonopol där det tidigare fanns två någorlunda jämnstarka aktörer. Det finns många exempel på författare som gick till det andra förlaget när de hade blivit refuserade – den namnkunnigaste är Tove Jansson som fick back av Söderströms men gavs ut på Schildts.
Och nu bildar Tove Janssons verk den ekonomiska grunden för det nya förlaget som återställer mångfalden. Så kan det gå.
Förlagsfusionen ledde också till att utbudet av regionala förlag ökade. Breddningen gör gott åt den finlandssvenska bokvärlden.
Den nya kulturaktören är ett framgångsrikt privatföretag som satsar eget kapital. Det finlandssvenska kulturlivet är inte bara stiftelser.
Moomin Characters har vårdat Tove Janssons verk med respekt, men med öga för det kommersiellt framgångsrika. Sophia Jansson vid Moomin Characters tycker att det är rätt att göra en insats för finlandssvensk kultur, men hon vet att branschen inte är lukrativ, och att den kräver uthållighet.
Muminförvaltarens framgång visar att man behärskar riskhanteringen i en starkt konkurrensutsatt bransch.
Det namnkunniga gardet av författare som övergår till det nya förlaget ger nykomlingen en flygande start.
Moomin Characters globala nätverk ger en ny distributionskanal inte minst för den illustrerade finlandssvenska barnlitteraturen som nu upplever ett starkt uppsving. Fantasylitteraturen är också en genre som bokstavligen når ut över alla gränser.
Schildts & Söderströms förlorar både författare och skickliga förlagsredaktörer.
Det kräver en omvärdering av strategin, kanske ett större fokus på den viktiga läromedelsproduktionen.
Men för att mångfalden inte ska gå förlorad en gång till så krävs det att båda aktörerna ändå är allroundförlag och inte nischar sig alltför hårt.
Stiftelserna som äger Schildts & Söderströms måste ge företaget tid att orientera sig i den nya verkligheten.