Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Jan-Erik Andelin
    Ledare
    Jan-Erik Andelin
    "I den nya, urbana cyklistklassen drar sig nybörjare rentav för åka ut på en oväxlad, långsam och ranglig Monark."

    Också cykeln är ett fordon

    Foto: Flickr – Craig Cloutier
    Publicerad: 02.09.2015 16.12

    Ämnesord

    • Trafik och vägar
    • cykling
    • cyklister
    • trafiksäkerhet

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    När cyklisterna blir fler behöver de också en bättre egen säkerhetskultur.

    Långt borta, i Vietnam, hade ett fordon i långa tider förkörsrätt framför all annan trafik. Det var cykelrikshan eller cyclon. Förmodligen var det ett kolonialistiskt arv, eftersom här kom någon högre stående person åkande i en soffa med en tjänare cyklandes bakom.

    Cyclon har numera tappat i status där, men är en parallell till hur cyklingen i Finland och många västländer på sikt verkar förbli en gynnad och prioriterad trafikform.

    Att cykla är naturligtvis bra. Det är ett hälsosamt och ekologiskt alternativ i trafiken och mera borde göras för att skapa fler cykelbanor, rutter och navigeringstjänster. Samtidigt behöver också de som cyklar ha en trafikkultur som noterar att cyklisterna blir fler och att också de behöver ta hänsyn till både varandra och den övriga trafiken.

    I Helsingfors har saker och ting gått snett med den aggressiva ton som omger cyklandet. Det är argt teckenspråk mellan cyklister och bilister; arga ringningar och svordomar åt fotgängarna utmed husväggarna i Helsingfors stad.

    Ett dödsfall nyligen, som en följd av den här vreden, borde få diskussionen in på nya spår.

    Cykeln är inte bara ett frihetsredskap. Den är också ett fordon. Våra bilskolor präntar in hos sina elever att en hastighet anpassad till trafiksituationen är grunden för all trygghet i trafiken. Det behöver man ibland påminna också cyklister om, som i gathörn eller parker inte åläggs några som helst hastighetsbegränsningar.

    Kör inte så fort. I tätorterna runtom i Nyland har vi först nu börjat få gång- och cykelleder, där gamla trottoarer är delade för cyklister respektive fotgängare. Här uppstår många farliga situationer.

    I huvudstaden har cyklisterna många gånger det trångt och farligt. Men de har också tagit sin plats och skapat en ny, urban cyklistklass som susar fram i en sådan fart att nybörjare rentav drar sig för att åka ut bland dem på en oväxlad, långsam och ranglig Monark.

    Jan-Erik Andelin
    Ta kontakt Flera artiklar av Jan-Erik Andelin

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet