Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    Ledare
    John-Erik Jansén
    "Verkligheten tvingade handeln att göra sig av med en resurs som nu är en viktig del av framtidsstrategin."

    Handeln nyanserar hotbilderna

    Publicerad: 28.05.2015 20.05

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Handel
    • Detaljvaruhandeln
    • Lidl
    • Tokmanni
    • Kesko

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Detaljhandeln präglas av dåliga nyheter. Men hotbilderna visar inte hela sanningen, säger ett urval toppchefer.

    Mörka moln tornar upp sig över den finländska detaljhandeln. Köpvanorna förändras, näthandeln kommer med stormsteg och påkostade butiker blir bara utställningslokaler för kunder som klickar åt sig varorna där de får dem billigast.
    Åtminstone ger debatten om handelns framtidsutsikter det här intrycket.
    Men den dystra bilden är inte hela sanningen, det hävdar en färsk rapport från konsultföretaget Solita.
    Företaget har intervjuat knappt trettio företagsledare i de största affärskedjorna i Finland om deras syn på nuläget och framtiden.

    Och allt är inte nattsvart.
    Nyhetsflödet domineras av krisrapporter, men samtidigt finns det många företag som växer stadigt. Tokmannikoncernen meddelar om nya butiker så gott som varje vecka, internationella kedjor etablerar sig, och Lidls tillväxt visar att det går att verka framgångsrikt också under en lång recession. Kesko förnyar nu sin strategi och sätter starkare fokus på närbutiker i tillväxtcentren.
    Kunderna har inte heller tappat intresset för den traditionella handeln, när nya kedjor lockar med tokbilliga erbjudanden är folk villiga att köa hela natten. Och det behövs inte mera än att en butik byter innehavare för att kunderna ska trängas på öppningsdagen.
    Det här bekräftar en av slutsatserna i rapporten: Upplevelsen är en viktig del av handlandet. Det är ingen ny insikt, upplevelsen av ett överflöd av varor som är tillgängliga för var och en oberoende av samhällsklass var nyckeln till de stora varuhusens framgångar redan i slutet av 1800-talet.
    Den upplevelsen är inte lika lätt att få under en snabb och stressad butiksrunda mellan jobbet, dagiset och middagen.

    Hotet från näthandeln återkommer så ofta i krisdiskussionen att man ibland får intrycket av att halva befolkningen klickar till sig nya varor dygnet runt.
    I själva verket har internet en blygsam andel av hela handeln. I föregångsländerna USA och Storbritannien är andelen sju respektive elva procent, i Sverige sex procent och i Finland åtta procent.
    De största varuvolymerna byter fortfarande ägare över disk.

    Inte heller hotbilden att kunderna bekantar sig med varan i butiken och köper den på nätet verkar hålla streck.
    Snarare är det tvärtom, kunden skaffar sig information om en sak på nätet, och handlar den i butiken. Ofta kommer den första impulsen från en traditionell tidningsannons. Näthandlarna har sett trenden, och allt fler öppnar egna butiker.

    Rapporten gör inte anspråk på att ge en fullständig och objektiv bild av läget inom dagligvaruhandeln, det handlar om ett diskussionsinlägg där branschen själv kommer till tals.
    Visst finns det självkritik, under högkonjunkturen i slutet av 00-talet när köpkraften ökade lät handeln sin kostnadsstruktur öka, och förde över kostnaderna på priserna. När konsumenterna blev försiktigare måste strukturerna bantas, och det har bland annat gått ut över personalen.

    Det här skapade en paradox. I rapporten betonas att handel i grund och botten handlar om service där människor betjänar andra människor. Servicen och bemötandet är avgörande för om kunden känner sig uppskattad och kommer tillbaka.
    Paradoxen är att handeln i hög utsträckning har tacklat krisen genom att göra sig av med den personal som ska ge de positiva upplevelserna.
    Det handlade om ekonomiskt nödtvång, men verkligheten tvingade handeln att göra sig av med en resurs som nu är en viktig del av framtidsstrategin.
     

    John-Erik Jansén
    Ta kontakt Flera artiklar av John-Erik Jansén

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet