Digitala skjortor
Paketen dyker upp i postlådan med två månaders mellanrum. Skjortorna i paketet är alltid exakt rätt måttade och priset är löjligt lågt. Avsändaren är en utländsk nätbutik som erbjuder ett brett utbud av herrkläder. Efter varje paket kan jag bokstavligen skräddarsy mina egna behov inför följande leverans.
Jag är inte ensam om att köpa en allt större del av mina kläder på nätet. I veckan presenterades färska siffror på hur finländarnas e-handel har utvecklats. Det är framför allt detaljhandeln som fortsätter att växa. Trots dystra siffror för detaljhandeln överlag, ökade e-kommersen i fjol med sju procent i jämförelse med året innan. I fjol e-handlade finländarna prylar för 3,6 miljarder euro.
Förändringen är strukturell. Allt fler produktgrupper säljs och köps på nätet vilket leder till att näthandeln tar en större del av kakan. Kläder, böcker, filmer och biljetter har fått digitalt sällskap av bland annat livsmedel och alkohol. Sett till den totala omsättningen är e-handeln med mat och dryck fortfarande ett marginellt fenomen, men under de senaste fem åren har ökningen varit svindlande 500 procent.
Ingenting talar för att de här trenderna skulle avta. Tvärtom, i takt med att en allt större del av finländarna breddar sin användning av olika skärmar ritas också de nya köpstigarna upp. Men ingenting talar heller för att e-handeln helt skulle slå ut den traditionella, fysiska butiken. Det vi däremot ser är att de två har börjat utveckla ett nytt symbiotiskt förhållande.
För konsumenten handlar det om två vitt skilda köpupplevelser. Näthandelns trumfkort är ofta priset, den praktiska hemtransporten och det globala utbudet. Den traditionella butikens styrkor ligger i behovet av att fysiskt testa, känna och dofta på varan. De aktörer som bäst lyckas kombinera de här båda köpupplevelserna täljer det framtida guldet.
Ett troligt scenario är att allt fler butiker förvandlas till skyltfönster med varumärken där kunderna fysiskt får prova varan. Butikens primära funktion blir inte att direkt sälja varan utan att styra kunden till nätbutiken som upprätthåller det breda sortimentet. Det här scenariot medför också konsekvenser för stadskärnan. Behovet av små butiker ökar sannolikt på bekostnad av de stora varuhusen.
Personligen skulle jag gärna se att min internationella klädbutik skulle ha en dylik liten närbutik i stadskärnan. För steget att gå över från e-skjortorna till exempelvis skor känns fortfarande för stort.