Demokrati i omvänd ordning
Beslutet om att Malms flygplats ska bort är ett toppstyrt politikerbeslut. En omprövning behövs för att undvika prejudiceringseffekten.
Visst låter det förnuftigt. Det råder bostadsbrist i Helsingfors, i synnerhet när det gäller bostäder till ett rimligt pris. Så varför kunde man inte då offra Malms flygfält för att bygga upp till 25 000 nya bostäder?
Men beslutet har fattats över berörda parters huvuden.
Den drivande motorn i projektet var kommunikationsminister Merja Kyllönen (VF). Dragkampen hade inletts tidigare, men det var Kyllönen som hävdade att ärendet var brådskande.
Den utredning som ligger som grund för beslutet är både bristfällig och vinklad, hävdar Timo Hyvönen, ordförande i föreningen Malmin lentoaseman ystävät (HBL 17.11). Ett klagomål har inlämnats till justitiekanslern. En skrivelse med cirka 68 000 namn har också överlämnats till beslutsfattarna.
De argument som Kyllönen lade fram i slutet av mars håller inte, säger kritikerna. I själva verket grundade sig hennes uttalanden på direkta faktafel och ledde till vilseledande information.
Kyllönen sade att när "några tiotal personers hobbyverksamhet" och boende till rimligt pris står mot varandra, så väljer hon bostäderna. Hon sade sig ha förståelse för hobbyflygarnas förtrytelse men fick det att låta som om Malms flygplats handlade enbart om hobbyverksamhet.
Visst använder hobbyflygare Malms flygfält. Men förutom ett antal flygklubbar ges där pilotutbildning och flygfältet används också av gränsbevakningen.
Inne på samma linje som Kyllönen var De grönas Anni Sinnemäki. På tåget hoppade också Richard Manninen, generalplanschef på Helsingfors stadsplaneringsverk. Bägge ser en enorm potential för bostadsbygget.
Av det tillgängliga materialet om bostadsplanerna att döma är visionen en rad tättbebyggda områden i till exempel Frankrike och Tyskland.
Mycket lite sägs om kostnaderna, inklusive det förberedande saneringsarbetet som måste göras innan man ens kan börja bygga. "Rimliga kostnader" är knappast ett uttömmande svar på frågan vad byggandet skulle kosta. Det sägs nämligen ingenting om vad som avses med "rimliga kostnader" eller vem som fattar beslut om vad som kan anses vara rimligt i just detta sammanhang.
Att Finavia vill dra sig ur Malms flygplats är förståeligt, bolaget bedriver en affärsmässig verksamhet och Malm är inte lönsamt. Att Helsingfors stad inte ensam kan axla kostnaderna är också klart. Men det går att köpa de tjänster som behövs för den fortsatta verksamheten av Finavia.
Det finns också alternativa planer. Bland annat har de som vill bevara Malms flygfält föreslagit att de kunde avstå från en av startbanorna för bostadsbygget men att flygtrafiken i övrigt kunde fortsätta. Hittills har alla försök att ändra planerna stött på patrull. Trafi och andra motiverar detta med att "beslutet är politiskt och har fattats på högre ort".
Beslutet om nedläggningen av Malms flygplats fattades av regeringen i samband med ramförhandlingarna i slutet av mars.
Men vem säger att inte politiska beslut kan ändras? I en kolumn i Hufvudstadsbladet 2005 påminner förre statsministern Matti Vanhanen (C) om att det måste hittas en ersättande flygplats som klarar av samma trafik och uppgifter som Malms flygplats och att detta kriterium inte har uppfyllts.
Centern har talat för att flygplatsen måste bevaras och verksamheten där fortsätta. Och då är det inte bara Malms historiska värde som anförs som argument.
Det finns – och har länge funnits – förslag om hur verksamheten kunde utvecklas. Lokala aktörer, också företag, ser gärna att flygplatsen blir kvar, eftersom den för med sig aktivitet i området. Byggnadsförbudet har rått i 14 år och har varit ett hinder.
Egentligen handlar det emellertid inte ens om Malms flygplats, utan om grundläggande demokratiska värden när det gäller politiska beslut. Kyllönens efterträdare Paula Risikko (Saml) har sagt att hon inte vill peta i sin företrädares beslut. Men det borde hon göra. Risikko bjöd ändå in alla parter till ett möte i början av december – det första i sitt slag. Men ett halvt år efter regeringsbeslutet.
Det behövs en ny opartisk utredning görs kan avgöranden om andra flygplatser runtom i Finland göras med Malm som prejudikat. Toppstyrda beslut bör undvikas. I synnerhet om de fattas på lösa grunder.