Samhället behöver uppfinnare
Det finns en outnyttjad potential i att utveckla nya innovationsdrivna serviceformer. Vår offentliga sektor kan fungera som en föregångare.
Att Finland måste förbättra sin produktivitet och effektivitet inom den offentliga sektorn är ingen nyhet. Svaren på frågan hur man ska göra det har hittills varit stöpta i samma form. Vägen att uppnå målsättningarna har varit att spara på personalkostnaderna genom att hitta interna synergier som i många fall har lett till en utbränd personal och till försämrad service.
Därför var det fräscht att höra Pekka Lundmark tala på det stora ekonomiseminariet på Hanken i Helsingfors förra veckan. Konecranes vd efterlyste också en ökad effektivitet inom den offentliga ekonomin, men han närmade sig frågeställningen ur ett innovationsperspektiv. Lundmark brinner som bekant för lösningar där traditionell produktion möter ny digital teknik.
Lundmark exemplifierade sin tankemodell med Esboföretaget Enevo, som uppfunnit sensorer för soptunnor. De digitala sensorerna samlar in data på hur olika sopkärl fylls och utifrån den informationen optimeras körrutterna. Sopbilarna skickas ut enbart när det finns ett behov. Det har visat sig att samhället sparar stora summor på arrangemanget, utan att servicen försämras. Företaget växer så att det knakar och många nationella och internationella investerare har valt att pumpa in pengar för vidareutvecklingen.
När man närmar sig produktivitetsutmaningarna med de innovativa glasögonen på möts den privata och offentliga sektorn på en ny och spännande spelplan. Finland har goda möjligheter att utveckla en nisch där nyskapande lösningar för den offentliga sektorn först testas på hemmaplan för att sedan bli profilerande exportvaror. Det kräver dock att stat och kommun är beredda att med öppet sinne testa nya alternativ och också vara aktiva i själva produktutvecklingen.
En sektor som i ljuset av västvärldens demografiska utveckling har alla möjligheter att bli en föregångare är hälsovården. Med den privata sektorn som innovationsmotor och den offentliga sektorn som öppensinnad samarbetspartner kan Finland skriva en ny framgångssaga.
På samma seminarium höll USA:s retirerande ambassadör Bruce J. Oreck ett brandtal om Finlands utmaningar och möjligheter. I god amerikansk nybyggaranda cementerade han att landets största problem är att vi inte kan marknadsföra oss eller våra produkter. Vi är enligt honom inte tillräckligt bra på att berätta säljande historier.
Oreck uppmanade skolor och universitet att lägga betydligt mera krut på muntliga färdigheter för att skapa en scenvana och därmed bygga upp det självförtroende som behövs för att berätta säljande historier inför en publik. Även om Oreck tog i så att byxorna nästan sprack är det lätt att ge honom en poäng.
I kölvattnet av bland annat Slush gror många frön till nya framgångskoncept i landet. Exempelvis historien om hur den privata och offentliga sektorn möts i nya innovationsdrivna servicesamarbeten tål gärna att berättas slagkraftigt.