Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Janne Strang
    Ledare
    Janne Strang
    I nyliberalismens tunna handbok finns inga instruktioner för hur profit ska balanseras mot övriga variabler i ekvationen.

    Nyliberalismens blinda fläck

    Publicerad: 19.06.2014 02.51

    Ämnesord

    • Arbete
    • Arbetslöshet
    • Ekonomi
    • Affärer
    • Banker
    • Börsen
    • Finansiellt
    • Löner och förmåner
    • Konflikter
    • Politik
    • Vetenskap
    • Girighet
    • Nordea
    • nyliberalism
    • ideologi

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Doktrinen att ett företags enda uppgift är att ge vinst till sina ägare är en lockande förenkling av verkligheten för vd:er i korselden av förväntningar.

    Det har varit svårt för många att förstå hur finanskoncernen Nordea motiverar uppsägningen av mer än hundra anställda samtidigt som man i fjol uppvisade en rörelsevinst på över fyra miljarder euro.

    I den här åtminstone på ytan paradoxala situationen kolliderar två ideologiskt skilda synsätt på företagsansvar och affärslogik.
    Bägge sidor resonerar rätt, utifrån de egna premisserna.

    I takt med att nätbankerna blivit allt vanligare har behovet av kundbetjäning på bankernas kontor minskat avsevärt. En nedgång i efterfrågan på bostadslån spelar också in, enligt Nordeas ledning.

    Personalen som varit med om att skapa vinsterna till företaget känner sig förståeligt utnyttjade då de inte själva får ta del av resultatet för arbetet. I stället får de bevittna hur chefsgarnityret och ägarna kammar hem frukten av deras ansträngningar. Det är den klassiska – vissa skulle säga nyliberala – kapitalismens rationalitet. Intuitivt tilltalande och förtrollande i all sin simpelhet kan den lätt misstas för en naturlag.

    Något de som råkar sitta i vinnarsätet gärna också ser den som.

    Det är inte alltid lätt att leda och vara den som måste fatta beslut. Att förvalta ett företag kan väga oerhört tungt. Det finns ofta en historia och tradition att respektera, kundförhållanden att vårda och förväntningar att infria, en styrelse att tillfredsställa och personal att ansvara för.

    Väldigt få människor är sist och slutligen tillräckligt välutrustade med de färdigheter och den personlighet som krävs för att utan misstag navigera en företagsorganism genom oförutsägbara ekonomiska konjunkturer, så att samtliga parter i ekvationen är tillfreds.

    I korselden av krav och förväntningar erbjuder den moderna, nyliberala företagsekonomins etos "ett företags enda uppgift är att generera maximal vinst till sina ägare" en enkel och klar livlina för den ängslige vd:n att hålla fast vid.

    Ett företag måste självfallet redovisa vinst för att vara existensdugligt, men i en enögd strävan att maximera profiten ligger en tankefälla inbyggd – vinsten kan i sig aldrig bli tillräcklig. I nyliberalismens tunna handbok finns inga instruktioner för när och hur vinstgenererandet ska balanseras mot de övriga variablerna i ekvationen.

    Där står inget om egenvärdet av ett företags solidaritet gentemot arbetskraften man knutit till sig, eller samhället och miljön inom vilken man verkar.

    En sund ekonomi – vare sig det gäller företag, stat eller individ – är visserligen ett nödvändigt, men inte ett tillräckligt villkor, för positiv utveckling. Att inte kunna eller vilja se skillnaden är den nyliberala ekonomins blinda fläck.

    Ekonomi är inte en naturvetenskap, utan humaniora.

    Och mänskligt är blott att fela. 

    Janne Strang
    Ta kontakt Flera artiklar av Janne Strang

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet