Mobilerna lämnar en tom plats
Nokias nya vd talar stort om att datakommunikationen genomsyrar hela världen men presenterar en strategi som inte innehåller så mycket nytt.
Det har nästan blivit ett nationellt trauma att den finländska teknologiindustrins flaggskepp, Nokias mobilenhet, sålts till den amerikanska mjukvarujätten Microsoft. När affären är ett fullbordat faktum lindras smärtan av insikten om att Nokia oåterkalleligt hade förlorat spelet när beslutet om affären togs i höstas. Det sista kvartalet för mobilenheten i Nokias regi dyker djupt och någon ljusning hade inte varit i sikte.
Microsoft har de utvecklingsresurser som hos Nokia var på väg att sina. Vad som krävs för att Microsofts Windowsbaserade lurar kan ta igen det försprång som Apples och Googles konkurrerande operativsystem har på mobilmarknaden är innovationer som ändrar spelets koordinater. Det akuta behovet är att höja applikationsutbudet till samma nivå som hos konkurrenterna.
Det ligger ett lika stort nationellt intresse i att Microsoft mot alla odds lyckas som att Nokia skulle ha gjort det. Gärna får de 4 700 arbetstillfällen som går över från Nokia till Microsoft stanna kvar i landet och ännu hellre får de bli fler till antalet.
Rajeev Suri var förhandsfavorit till att bli ny vd för Nokia. Hans merit är att ha gjort nätverksenheten hyggligt lönsam på en marknad som inte är så mycket enklare än mobilmarknaden. Konkurrensen med de kinesiska nätbolagen om kontrakten på de framväxande marknaderna är hård. För Nokias nätverksenhet finns samma avgörande tröskel som för mobilenheten en gång – det skulle gälla att få ett stadigt fotfäste på den amerikanska marknaden.
Nokia vill vara på framkanten i utvecklingen av mobilnätsgenerationen 5G, men det dröjer till 2020-talet innan den är en affärsekonomisk mjölkko.
Suri skröt med att Nokias teknik används i så gott som alla tillverkares telefoner. Det betyder inte att bolaget kan fortsätta håva in pengar på sin patentportfölj. Patenten föråldras och det krävs stora satsningar av teknologienheten på ny teknik som kan omvandlas till kommersiellt gångbara licenser.
Navigeringstjänsten Here har en god marknadsposition i sin nisch men tills vidare en anspråkslös lönsamhet.
Suris vision är att Nokia "når en ledande position i teknologier som den internetuppkopplade världen bygger på". Det är ett flummigt formulerat strategiskt mål. Mer fokuserade och offensiva idéer hade den nya vd:n kunnat lägga fram.
Det känns som att de tre komponenterna – nätverken, patentportföljen och navigeringstjänsten – inte riktigt räcker för en framtidsstrategi. Det finns en tom plats efter den bortfallna mobilenheten och den kunde fyllas av en enhet för att utveckla artificiell intelligens och robotik. Nokia kan göra både mjuk- och hårdvaran för kommunicerande apparater. Efter Microsoftaffären och den extra utdelningen till ägarna finns pengar kvar i kassan för att köpa upp lämpliga pionjärföretag.