Upp- och nedvända världen
Det är minst sagt beklämmande att bekanta sig med argumenten för medborgarinitiativet för frivillig skolsvenska.
Vid en presskonferens, där journalisterna var betydligt färre än arrangörerna, hävdade personerna och organisationerna som stöder initiativet bland annat att den obligatoriska svenskan diskriminerar de finskspråkiga eleverna, särskilt pojkarna, och att den obligatoriska svenskan är ett hot mot samhällsfreden.
Bekantare argument är att svenskundervisningen hindrar eleverna att lära sig andra språk och att frivillighet skulle ge bättre motivation.
Sedan det andra inhemska blev frivilligt 2005 skriver betydligt färre finska elever svenska i studentexamen. Under samma tid har de gymnasieelever som läser tyska och franska inte ökat, utan minskat drastiskt. Samma trend gäller enligt Folktinget ryskan.
Tyvärr är valfrihet ingen garanti för allmänbildning – tvärtom. Valfriheten drabbar de elever som har en sämre utgångspunkt.
Att svenskan skulle hindra de finska eleverna från att lära sig andra språk stämmer inte heller. Argumentet utgår från att finska elever kan lära sig bara ett visst antal språk, färre än vad de svenska eleverna klarar av. Så är det naturligtvis inte, även om de svenskspråkiga eleverna då det gäller germanska språk har en fördel. Finskan är i stället en stötesten för många.
Riksdagsdebatten, som antagligen förs i höst, blir förhoppningsvis sakligare.