Nyttokalkylen om västmetron på villovägar
De olycksaliga turerna kring västmetron vägrar upphöra. Förseningar, säkerhets- och tekniska problem har avlöst varandra. Den slutgiltiga prislappen nosar nu på två miljarder euro.
Hbl har i flera artiklar avslöjat frapperande oegentligheter i processen, och särskilt i offentliggörandet av relevanta dokument har det brustit oförlåtligt ofta. Nu är det publiceringen av nytto- och kostnadskalkylen för metroförlängningen till Stensvik som förhalats av tjänstemännen. Men vd:n för västmetrobolaget Matti Kokkinen sade redan i februari i en HS-intervju att ekvationen kommer att sluta på minussidan.
En instans som väntar på analysen är Trafikministeriet, som förväntas stå för trettio procent av slutnotan. Kalkylen förutsätts för beslutet som borde fattas i mars. En annan instans som inte heller fått se analysen är Esbos egna fullmäktige, men det hindrade dem inte från att 24 februari i blindo ge grönt ljus, skrämda av ytterligare förseningar och kostnader.
När pappret förhoppningsvis snart ligger på bordet, ger det också Esbopolitikerna möjlighet att ta sitt demokratiska ansvar för projektets ekonomiska hållbarhet.
Det är sannolikt för sent att backa, men inte en dag för tidigt för en grundlig skärskådning av tjänstemannakompetensen och förvaltningskulturens tillstånd i Esbo stadshus.