Stryp inte utelivet, Helsingfors!
Det finns anledning att storligen uppskatta Helsingfors stads strävan efter prydlighet i gatubilden, också vad gäller restaurangföretagens expansion ut på trottoarerna under uteserveringssäsongen, men frågan är om inte direktiven i år formulerats för strängt och detaljerat. Enligt turism- och restaurangförbundet MaRa står företagare inför miljonutgifter och 130 restauranger i staden hotar nu med uteserveringsbojkott.
Ingen vill att Helsingfors om somrarna ska se ut som solkusternas billiga ölstråk, men förbudet mot brokiga markiser och parasoller innebär också att restaurangerna inte kan använda sina vanliga sponsortextiler med varumärken, eller ens sina egna logotyper.
Restaurangbranschen är svår och vinstmarginalerna små. Branschens konkurser ökade i fjol med en fjärdedel och serviceefterfrågan sjönk med upp till fyra procent.
Helsingfors behöver få leva upp på sommaren. I det rådande ekonomiska läget där människor inte anser sig ha råd att äta och dricka ute, och den ryska turismen väntas avta något, finns det skäl för staden att sätta sig vid förhandlingsbordet och ta fram en kompromiss som restaurangnäringen kan leva med.
Samtidigt kunde man se över de onödigt strikta öppettiderna för uteserveringar i innerstaden. Sommaren i Finland är trots allt väldigt kort.