Smidig spårvägstrafik är bra men kräver aktivitet
Det finns få invändningar man kan komma med mot Helsingfors trafikverks planer att satsa på en smidig matartrafik till vissa knutpunkter i spårvägsnätet och förkorta intervallen inte bara under rusningstid utan längs med hela dagen, i princip mellan klockan 10 och 21. Tanken bygger på att spårvagnstrafiken i centrum i hög grad präglas av spontanitet.
Vilka knutpunkter trafikverket vill satsa på framgår av kartan (HBL 10.2) och finns också på nätet. Ändringarna kan betyda fler byten, men inte nödvändigtvis.
Omläggningen, som skall förverkligas stegvis från 2017 framåt, innebär inte att vissa delar av staden där man nu kan ta spårvagnen, i framtiden blir utan förbindelse. Däremot kan det hända att trafiken till exempel efter midnatt sköts av en annan linje. Det är en viktig aspekt. Utmaningen för trafikverket är naturligtvis att samordna en myriad av många och väldigt olika behov. Det är också viktigt att bevara en viss flexibilitet eftersom planerna görs nu men skall förverkligas mellan 2017 och 2024. Det är ett tioårsperspektiv, vilket kan betecknas som relativt långt. Utbyggnaden av Eirastranden som i trafikverkets planer anges som grund för att lägga om rutten för spårvagn nummer ett är bra att hålla i minnet.
Hela denna vecka tar trafikverket emot kommentarer. Den chansen bör så många som möjligt utnyttja.