Tänk spårtrafik och tänk vidare från Stensvik
Att bygga ut metrolinjen från Mattby till Stensvik som stadsstyrelsen i Esbo föreslår (Hbl 4.2) är vettigt på sikt – förutsatt att kalkylerna håller bättre än de har gjort hittills. Stadsstyrelsens ordförande Ari Konttas (Saml) har rätt i att metron är viktig för hela metropolområdet. Men varför stanna där och varför satsa bara på metron?
Metropolen växer västerut, längs hela kustlinjen ända till Hangö udd. Kyrkslätt har redan hyfsade spårförbindelser med Helsingfors.
Det finns redan skenor hela vägen till Hangö, även om de sista cirka 50 kilometerna inte är elektrifierade. Det som saknas är hyfsade direkta förbindelser som binder samman orterna mellan Hangö och Ekenäs samt Ingå med Kyrkslätt. Ett byte i Kyrkslätt och fler avgångar vore vettigt, oberoende av om man pendlar från Helsingfors västerut eller från Hangö in till metropolområdet.
För jultomtens önskelista kunde man dessutom lägga till en tvärförbindelse mellan Kyrkslätt och Stensvik.
Det gäller att satsa på smidighet när det gäller rörlighet i ett betydligt större område kring Helsingfors än Esbo, Grankulla och Vanda. Det borde ligga i alla västnyländska kustkommuners intresse att göra gemensam sak. Och att arbeta för att öppna för privat persontågstrafik om VR fortsätter att dra benen efter sig. Y-tåget fick en tidsfrist. Nu gäller det att få bättre, billigare och mer permanenta lösningar.